Emailgebruikers hanteren ruime definitie van 'spam'

© CIDimport

Emailgebruikers hanteren ruime definitie van 'spam'

Geplaatst: 27 maart 2008 - 08:03

Aangepast: 17 november 2022 - 08:42

Redactie ID.nl

Volgens een recente studie van Q Interactive wordt de definitie 'spam' erg snel gebruikt wanneer het gaat om ongewenste mail. Het onderzoeksbureau heeft emailgebruikers over dit onderwerp ondervraagd. Het bureau vraagt zich nu af of dit gevolgen heeft voor spamfilters. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat gebruikers snel mail als spam aanmerken.

Emailgebruikers hanteren ruime definitie van 'spam'

Volgens een recente studie van Q Interactive wordt de definitie 'spam' erg snel gebruikt wanneer het gaat om ongewenste mail. Het onderzoeksbureau heeft emailgebruikers over dit onderwerp ondervraagd. Het bureau vraagt zich nu af of dit gevolgen heeft voor spamfilters.

Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat gebruikers snel mail als spam aanmerken. Dit gaat niet alleen om ongevraagde mails waarin goederen en diensten worden aangeboden (spam dus) maar ook mails van mailinglijsten waar de gebruiker op geabonneerd is en oninteressante mails worden snel als 'spam' aangemerkt. Veel mailprogramma's en providers bieden een knop of methode om mail als spam aan te merken en het is dus nu de vraag of er niet veel te veel mail onterecht als spam wordt gemarkeerd.

Volgens Q Interactive moeten gebruikers zich realiseren dat er een groot verschil is tussen 'hier heb ik mij niet voor opgegeven' en 'dit interesseert mij niet', anders zullen spamfilters steeds ineffectiever worden. Maar liefst 56 procent van de respondenten markeert oninteressante mail als spam, de helft van de respondenten vindt frequente mails van bedrijven of personen spam en een derde van de respondenten markeert mail van mailinglijsten of over onderwerpen die ze inmiddels niet zo relevant meer vinden als spam.

Ook is het voor gebruikers niet duidelijk wat de 'report spam' (markeer als spam)-knop in een mailapplicatie doet. 56 procent verwacht dat de afzender geblokkeerd wordt, 47 procent verwacht dat ze automatisch van de maillinglijst afgehaald worden en 21 procent denkt dat de afzender een berichtje krijgt dat de ontvanger het bericht niet leuk vindt.

Digital Trends

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten