Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

eBay-kopers besparen miljarden dollars

Prijsbewuste consumenten sparen jaarlijks veel geld uit door producten via de online veilingdienst eBay te kopen.Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat door twee wetenschappers is gehouden die zijn verbonden aan de Universiteit van Maryland. Zij onderzochten welke kwantitatieve voordelen online consumenten hebben op verkopers en eBay zelf.

Uit het onderzoek blijkt dat kopers in 2003 in totaal voor $7 miljard hebben bespaard door de producten via eBay te kopen in plaats van in een (online) winkel met een vaste verkoopprijs. In 2004 bespaarden eBay-kopers in totaal $8,4 miljard en in 2007 was het bedrag toegenomen tot $19 miljard.

Om tot deze bedragen te komen, vergeleken de onderzoekers het hoogste bedrag dat een consument voor een product bereid is om te betalen met het bedrag dat hij daadwerkelijk heeft betaald. Dit verschil wordt ‘consumentensurplus' genoemd. Normaal is deze surplus moeilijk te onderzoeken. Geen enkele winkelbediende vraagt aan een klant: "Wat had u eigenlijk voor dit product willen betalen?" Maar omdat eBay veel data bewaart, kunnen onderzoekers eindelijk deze ‘consumentensurplus' onderzoeken.

Uit het onderzoek blijkt dat eBay zorgvuldig de tegengestelde belangen van kopers en verkopers op de veilingdienst in balans moet houden. Tevens blijkt dat in veel gevallen verkopers geld zijn misgelopen omdat ze een hoger beginbedrag hadden kunnen vragen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie