eBay-kopers besparen miljarden dollars

Prijsbewuste consumenten sparen jaarlijks veel geld uit door producten via de online veilingdienst eBay te kopen.Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat door twee wetenschappers is gehouden die zijn verbonden aan de Universiteit van Maryland. Zij onderzochten welke kwantitatieve voordelen online consumenten hebben op verkopers en eBay zelf.


Uit het onderzoek blijkt dat kopers in 2003 in totaal voor $7 miljard hebben bespaard door de producten via eBay te kopen in plaats van in een (online) winkel met een vaste verkoopprijs. In 2004 bespaarden eBay-kopers in totaal $8,4 miljard en in 2007 was het bedrag toegenomen tot $19 miljard.

Om tot deze bedragen te komen, vergeleken de onderzoekers het hoogste bedrag dat een consument voor een product bereid is om te betalen met het bedrag dat hij daadwerkelijk heeft betaald. Dit verschil wordt ‘consumentensurplus' genoemd. Normaal is deze surplus moeilijk te onderzoeken. Geen enkele winkelbediende vraagt aan een klant: "Wat had u eigenlijk voor dit product willen betalen?" Maar omdat eBay veel data bewaart, kunnen onderzoekers eindelijk deze ‘consumentensurplus' onderzoeken.

Uit het onderzoek blijkt dat eBay zorgvuldig de tegengestelde belangen van kopers en verkopers op de veilingdienst in balans moet houden. Tevens blijkt dat in veel gevallen verkopers geld zijn misgelopen omdat ze een hoger beginbedrag hadden kunnen vragen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten