Het lijkt er sterk op dat eBays beleidveranderingen een positieve effect hebben op de online veilingsite, ondanks dat veel verkopers de veilingdienst sinds de aankondiging boycotten.De Amerikaanse versie van eBay schafte de plaatsingskosten af maar verhoogde de verkoopcommissies op succesvol afgeronde veilingen. eBay verhoogde vooral de verkoopcommissies voor goedkope producten als videogames en muziekcd's. Tevens kunnen verkopers geen neutrale of negatieve feedback meer geven aan kopers.

Het doel van deze aanpassing is dat kopers oprechter feedback gaan geven aan verkopers, zonder dat ze bang te hoeven zijn voor "wraak-feedback". De beleidsveranderingen schoten een groot gedeelte van eBay's verkopers in het verkeerde keelgat.

Een grote groep verkopers besloot eBay te boycotten. Het leek er eerst op dat de boycot werkte. Het aantal plaatsingen nam af en mensen kochten ook minder. eBay hield echter vol dat de boycot geen effect had. Nu blijkt dat de boycot niet alleen geen effect heeft gehad, maar dat het beter dan ooit gaat met eBay. Een aantal verkopers is vertrokken, maar eBay is dermate groot en machtig dat veel verkopers toch weer terugmoesten komen of ze het nou leuk vinden of niet.

eBay heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 24 procent meer omzet behaald dan het jaar daarvoor. In totaal haalde eBay in het eerste kwartaal van 2008 $2,19 miljard aan omzet binnen. Dit is meer dan analisten hadden verwacht. De nettowinst steeg met 22 procent naar $562 miljoen. Ondanks de boycot nam het aantal plaatsingen toe met 10 procent naar een totaal van 647,4 miljoen. eBay denkt dat deze stijging komt door het afschaffen van de plaatsingkosten. eBay gaf wel toe dat de conversiegraad - het aantal veilingen dat succesvol wordt afgerond - iets is afgenomen. Maar het wilde geen exacte getallen geven.

eBay heeft misschien zijn gelijk gehaald, maar de toekomst van de veilingsite ziet er niet zo rooskleurig uit. In het eerste kwartaal van dit jaar had eBay 83,9 miljoen actieve gebruikers. Dit is maar één procent meer dan in het eerste kwartaal van 2007 toen het 82,9 miljoen actieve gebruikers had.

De stagnerende groeit toont aan dat eBay tegen het marktverzadigingspunt is aangelopen. Wanneer een bedrijf het marktverzadigingspunt heeft bereikt dan wordt klanttevredenheid heel belangrijk. eBay kan alleen zijn positie behouden wanneer het geen gebruikers verliest want er komen er geen meer bij.

eBay gaat binnenkort nog een aantal controversiële beleidsveranderingen doorvoeren. Zo kunnen binnenkort kopers ook geen negatieve feedback meer geven aan verkopers. Deze feedback was altijd een goede indicatie of een verkoper is te vertrouwen. Het wordt dus riskanter om een product op eBay te kopen. De directie van eBay heeft al laten weten dat het de veranderingen gaat doorvoeren of kopers er nou wel of niet blij mee zijn. De veilingsite weet dat een boycot toch geen effect heeft.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten