DVD Jon geeft commentaar op Jobs' drm-praatje

Jon Lech Johansen, beter bekend als DVD Jon door het kraken van de css-encryptie op dvd's, heeft een antwoord gepost op de uitlatingen van Steve Jobs. Deze meldde gisteren geen problemen te hebben met drm-vrije media.DVD Jon beschuldigt Jobs ervan om misleidende statistieken te hanteren.

Volgens Jobs zijn er 90 miljoen iPods en 2 miljard iTunes-nummers verkocht, wat neerkomt op 22 nummers per iPod. DVD Jon zegt dat dit getal geen hout snijdt, omdat een enorm aantal van de ooit verkochte iPods inmiddels niet meer in gebruik is of zelfs defect is.

Volgens DVD Jon is een andere verhouding veel interessanter: die van het aantal iTunes Store-klanten en de gemiddelde verkopen per klant. Apple wil deze getallen niet vrijgeven. Volgens DVD Jon zijn er enorm veel iPod-gebruikers die nooit iets bij de iTunes Store gekocht hebben, terwijl andere gebruikers honderden of duizenden nummers gekocht hebben. iPod-gebruikers die geen aankopen doen in iTunes zijn geen interessante klanten voor Microsoft en Sony, omdat deze bedrijven het ook moeten hebben van inkomsten van de muziekwinkel. De klanten die voor de concurrentie het meest interessant zijn, worden door Apple juist in een drm-wurggreep gehouden omdat ze hun iPod alleen met iTunes kunnen gebruiken -- en andersom.

Wat betreft deze wurggreep: Apple wil nog steeds niet dat andere bedrijven van hun drm-techniek, FairPlay, gebruik maken. Het bedrijf is bang dat FairPlay door het verlenen van licenties sneller gekraakt wordt. DVD Jon spreekt dit tegen: Windows Media PlaysForSure is de meest verbreide drm-technologie en is niet vaker of makkelijker gekraakt dan FairPlay.

DailyTech

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten