De Nederlandse bureaus Achtung en Euro RSCG 4D hebben samen drie Webby Awards gewonnen. "Vanochtend om acht uur stond er hier een koerier voor de deur met een pakketje," vertelt Dick Buschman, directeur van interactief reclamebureau Achtung. Afzender van het pakketje was de organisatie van de Webby Awards. De inhoud van het pakketje?

Buschman: "Enkele formulieren, een paar cd'roms en een uitnodiging om de prijs in ontvangst te nemen bij de uitreikingen begin juni in New York."

Achtung won een prijs voor een campagnesite (www.ikzieikziewatjijnietziet.nl) over kinderleed dat het ontwikkelde voor SIRE. Het kreeg de juryprijs in de ‘website- goede doelen/non-profit'-categorie. Eerder won de site een SpinAward en Lamp.

Buschman is uiteraard blij met de prijs. "Het is een interessante prijs. Als je een Lamp of SpinAward wint, zegt dat mensen in het buitenland niet zoveel. Deze prijs is internationaal heel bekend en helpt ons om buitenlandse designers aan te trekken."

Hoewel de site een Nederlandse campagne ondersteund, heeft Achtung bij de lancering in december ook direct een Engelstalige versie online gezet. "Voordeel is dat zodra internationale weblogs over je schrijven, ook Nederlandse nieuwssites en weblogs meer aandacht krijgen voor je site," legt Buschman uit. Sinds de lancering trok de site in totaal 400.000 unieke bezoekers, waarvan 125.000 afkomstig waren uit Nederland.

"Heel erg Amerikaans"
Waarom is de site in de smaak gevallen bij de Webby Awards jury? Buschman denkt dat de ‘rijkheid' van de site en de afwisseling een belangrijke rol spelen. De site behandelt zeven onderwerpen - verschillende vormen van kinderleed - op heel uiteenlopende manier. Elk deelgebied kent een andere opzet en vormgeving, waarbij de kijker afwisselend te maken krijgt met video, stop-motion filmtechniek en driedimensionale elementen. "Wij hebben technieken geleend uit de film- en gamewereld."

Achtung, dat in totaal tien mensen in dienst heeft, gaat de prijs niet groots vieren, blijkt uit de woorden van Buschman. "Er zijn heel veel mensen betrokken geweest bij deze campagne, van figuranten tot studenten van de kunstacademie. Wij hebben hen op de hoogte gesteld." Buschman twijfelt of zijn bureau bij de prijsuitreiking aanwezig zal zijn. "Het duurt drie dagen. En het is wel erg Amerikaans allemaal." Overigens ontwikkelde Achtung de site kosteloos voor Sire. "Het is een eer om te mogen doen. En bovendien een kans om, zonder bemoeienis van de opdrachtgever, helemaal los te gaan."

Flickr grote winnaar
Het Nederlandse Bureau Euro RSCG 4D won twee prijzen. Eén voor de site ‘Volvo C30: A product of Free Will' in de categorie ‘Website- Automotive' en één voor The Hunt (ook Volvo) in de categorie ‘Interactive Advertising - Best Game'.


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten