Doorgedraaide IT-ers saboteren bedrijfsnetwerken

Systeembeheerders en andere IT-ers zijn gestresst en hebben het gevoel dat ze niet gewaardeerd worden door zowel collega's als hun werkgever. Om hun ongenoegen te uiten beginnen veel IT-ers een stille revolutie en saboteren het computernetwerk van het bedrijf waar ze werken.Volgens een artikel in InfoWorld hebben veel bedrijven moeite om te voorkomen dat verbitterde techneuten hun frustraties botvieren op het bedrijfsnetwerk.

Veel collega's en werkgevers beseffen niet hoeveel toegang IT-ers hebben tot de computers in het bedrijf. De meeste IT-ers misbruiken gelukkig niet hun privileges. Niet omdat ze het niet willen, maar eerder omdat ze het te druk hebben met het onderhoud en beheer van het computernetwerk. Maar wanneer een IT-er doordraait dan kan hij grote schade toebrengen aan het computernetwerk.

IT-ers zijn boos dat ze lange uren moeten maken en dat veel werk uitbesteed wordt naar het buitenland. Tevens zorgt gebrekkige communicatie tussen de IT-afdeling en het management voor veel stress. Kwade IT-ers deleten belangrijke bedrijfsdata of installeren virussen en andere malware op het bedrijfsnetwerk. Ze zijn zo boos en gefrustreerd dat ze datgene kapotmaken waar ze eigenlijk over moeten waken.

Volgens Bill Pfleging, auteur van het boek The Geek Gap: Why Business and Technology Professionals Don't Understand Each Other and Why They Need Each Other to Survive, kan het probleem niet worden opgelost zolang organisaties IT-ers behandelen als voetvolk. Zo lang IT-ers geen vertrouwen en respect krijgen van het management is de kans groot dat er eentje doordraait. Andere experts denken echter dat strengere regels de oplossing zijn om te voorkomen dat doorgedraaide IT-ers bedrijfsnetwerken beschadigen. Wanneer de macht en toegang van IT-ers wordt ingeperkt, kunnen ze ook minder schade veroorzaken wanneer ze hun frustraties willen botvieren. Meer regels zorgt echter voor meer bureaucratie en meer bureaucratie zorgt voor meer stress en frustraties.

Volgens Joel Evans van de website www.geek.com is er ook een andere oplossing. Veel IT-ers worden op andere manieren gemotiveerd dan "normale" werknemers. Een IT-er hecht meer belang aan erkenning dan aan een financiële bonus. Vaak kan een gefrustreerde IT-er al blij worden gemaakt met een schouderklopje en een complimentje.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten