Dit jaar recordomzet online advertenties

Bedrijven spenderen dit jaar een recordomzet van $31 miljard aan online advertenties. Online advertenties zijn tegenwoordig de belangrijkste inkomstenbron voor talrijke websites; van nieuwssites en sociale netwerken tot videodiensten en weblogs. Sommige media-experts zijn echter bang dat de verwachtingen rondom de inkomsten uit online advertenties tot onrealistische proporties zijn gegroeid. Teveel websites zijn afhankelijk van advertenties als de enige inkomstenbron.

Nu ook software- en telecomgiganten achter de online dollars aangaan, is de advertentie-geldkist waarschijnlijk te klein om iedereen in leven te houden.

Tegenwoordig gaan nieuwe websites er gemakshalve vanuit dat ze rendabel kunnen draaien puur en alleen op basis van de inkomsten uit advertenties. Maar hoe goed je online initiatief ook is, en hoe slim de bedenker ook is, uit een lege geldkist is niets weg te graaien. Online televisienetwerken, zoekdiensten, videodiensten, sociale netwerken, blogs en websites van particulieren concurreren allemaal met elkaar voor zoveel mogelijk advertentie-inkomsten. Maar met giganten als Google, Microsoft, Facebook, Verizon, AT&T en Comcast blijft er bijna niets meer over voor de rest.

Niemand twijfelt meer dat het grootste gedeelte van de advertenties verschuift van televisie, radio en print naar het internet. Uit wereldwijde analyses blijkt dat online adverteren dit jaar met 28 procent zal toenemen, terwijl de normale advertentiemarkt maar met 3,7 procent groeit. Volgend jaar wordt er een groei van 21 procent verwacht en in 2009 een groei van 13 procent. Analisten verwachten dat in 2009 er $43 miljard zit in de pot met advertentie-uitgaven. Dit is ongeveer 10 procent van de $495 miljard die in 2009 in de totale pot met wereldwijde advertentie-uitgaven zal zitten.

Tien procent van de totale markt is relatief gezien niet veel en het lijkt er dan ook op dat er de komende jaren genoeg geld moet zijn voor iedereen. In theorie klopt dit, maar de praktijk wil dat verreweg de meeste online advertenties naar een klein aantal webgiganten gaan. Wat er over blijft aan online advertenties is te weinig om alle kleine websites en webdiensten te onderhouden. In de VS bijvoorbeeld nemen de top 50 websites meer dan 90 procent van de omzet uit online advertenties voor hun rekening. De top 10 websites waren goed voor 70 procent van de totale omzet. En het aantal websites blijft groeien.

Een alternatieve inkomstenbron voor websites zijn betaalde abonnementen. Maar weinig websites - behalve porno-sites - lukt het om met betaalde abonnementen rendabel te draaien. De reden hiervoor is dat internetgebruikers jarenlang gewend zijn dat informatie gratis is; wat ook de originele doelstelling is van het internet. Alleen wanneer een website content aanbiedt die buitengewoon is en exclusief is er een kans dat een bezoeker ervoor wil betalen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten