Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

DirectX 11 maakt gpgpu op DX10-kaarten mogelijk

DirectX 11 kent een hoop nieuwe truukjes, maar het interessante is dat een aantal hiervan ook beschikbaar zullen komen voor oudere kaarten. Grafische kaarten die DirectX 10.0 of 10.1 ondersteunen kunnen straks bijvoorbeeld gebruikmaken van de gpgpu-api van DirectX 11.Microsoft heeft DirectX 11 zo ontworpen dat niet alleen gloednieuwe kaarten profijt van de nieuwe techniek hebben. DirectX 10-kaarten krijgen de beschikking over de compute shaders 4.0- of 4.1-api, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan en een hogere berekeningssnelheid mogelijk is.

DirectX 11 bevat drie verschillende compute shader-modellen. 4.0 is bedoeld voor DirectX 10.0-compatibele kaarten, 4.1 voor DX10.1-kaarten en 5.0 voor gloednieuwe DX11-kaarten. Uiteraard biedt deze laatste versie de meeste mogelijkheden, maar het is interessant te zien dat Microsoft ook oudere producten ondersteunt. De compute shaders zijn nodig om gpgpu via DirectX uit te voeren. Dit is een alternatief voor nVidia's PhysX of de OpenCL-standaard.

X-bit Labs

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie