Digitale boeken onverwacht groot succes in Nederland

Het lezen van digitale boeken is volgens online boekhandel Bol.com in Nederland een groot succes. De acceptatie van het fenomeen ebook en de daarvoor benodigde lezer gaat hier veel sneller dan dat het in Engelstalige landen is gegaan.Een jaar geleden introduceerde Bol.com samen met Sony digitaal lezen in Nederland.

De verkopen van zowel de digitale boeken als de e-readers overtreffen alle verwachtingen. Bol.com verkocht honderduizenden ebooks en enkele tienduizenden readers, terwijl Bol.com een jaar geleden verwachtte enkele tienduizenden boeken en enkele duizenden e-readers te verkopen. Daar waar er een keuze is tussen een digitaal of een papieren boek, kiest de consument in gemiddeld 20% van de gevallen voor de digitale versie.

In Amerika is het digitale boek al jaren gemeengoed en wordt voor 8,5% aan digitale boeken verkocht. In Nederland verkoopt Bol.com in een jaar tijd al ruim 5% aan digitale boeken, terwijl het aanbod nog niet erg groot is. Wel is het aantal titels dat digitaal verkrijgbaar is in dit jaar ongeveer verdubbeld. De verwachting is dat met het groeien van het aanbod de verkoop van digitale boeken snel zal groeien.

Geschat wordt dat er in Nederland zo'n 100.000 e-readers zijn verkocht. Dit overtreft niet alleen de verwachtingen, maar volgens Bol.com is de doelgroep van e-readers ook nog eens anders dan verwacht. Bol.com ging er van uit dat de grootste groep kopers uit hoogopgeleide mannen met een bovengemiddelde interesse voor techniek zou bestaan. Hoewel het een vrij nieuwe techniek is, is de groep die tot aanschaf overgaat echter tussen de veertig en vijftig, terwijl de gemiddelde klant van bol.com eind dertig is.  De verhouding tussen mannen en vrouwen is gelijk, terwijl 60% van de gewone boeken door vrouwen wordt gekocht.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten