abonneren

Deze geflopte gadgets sloegen de plank flink mis

geflopte gadgets

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Lees verder op pagina 2
De introducties van nieuwe software en gadgets gaan gepaard met een flinke hypesaus die is voorgekookt door de marketingafdelingen. Maar dat is geen garantie dat de nieuwe technologie ook daadwerkelijk van de grond komt. Producten kunnen verwarrend zijn, te vroeg gelanceerd, te duur... of gewoon niet goed genoeg. Ken je deze geflopte gadgets nog?

Philips CD-i (1991)

geflopte gadgets

De geschiedenis van CD-i gaat helemaal terug tot aan 1986, het jaar waarin de tech-reuzen Sony en Philips besloten om de handen ineen te slaan en hun compact discs interactief te maken. Niemand minder dan Nintendo toonde interesse en er werden plannen gesmeed om de SNES-CD uit te brengen, die, ironisch genoeg, Nintendo Play Station zou gaan heten.

De plannen liepen spaak, Nintendo verbrak het contract, maar Philips, dat de eigenaar was van het concept, had er al zo veel in geïnvesteerd dat het besloot om de console verder te ontwikkelen, hetgeen leidde tot de CD-i in 1991. Met een CD-i kon je foto’s afspelen, muziek beluisteren en complete films bekijken (onthoud, er was nog geen dvd). Pijnlijk voor Nintendo was dat Philips, dankzij het contract, de personages van Nintendo mocht gebruiken, en dat leidde tot zo’n beetje de slechtste games ooit gemaakt (Hotel Mario en drie rampzalige Zelda-games).

De CD-i werd nooit een succes. Het concept was te duur, te lastig te bedienen en was absoluut niet geschikt als gameconsole. Toen Philips ermee stopte, had het avontuur het bedrijf al een miljard dollar gekost, terwijl er slechts 570.000 exemplaren verkocht waren. Desalniettemin was de stap naar cd-consoles gezet en in 1994 verscheen de razend populaire Sony Playstation.

Apple/Bandai Pippin (1996)

geflopte gadgets

Misschien denk je bij de grootste flop van Apple aan de Lisa, maar dan ken je de Pippin nog niet. De Playstation was nog maar net op de markt en een groot succes. Apple wilde daarop meeliften en sloeg de handen ineen met Bandai, met als resultaat de Pippin.

De Pippin had een fraai ontwerp en was in alle opzichten z’n tijd ver vooruit. Bijvoorbeeld het feit dat de console toegang had tot internet, iets waar veel mensen halverwege de jaren 90 nog niet eens van hadden gehoord. En dat was dan ook precies het probleem van de Pippin, de console zat vol met functies die hun tijd zo vooruit waren, dat mensen totaal geen idee hadden wat ze ermee moesten, en dus was er nauwelijks interesse voor de peperdure console (600 dollar).

Van de Pippin zijn uiteindelijk slechts 42.000 exemplaren verkocht. Het was echter niet de grootste flop van Jobs, want die was op dat moment niet eens werkzaam bij Apple. Bij zijn terugkeer draaide hij het project direct de nek om. Men zegt dat Apple nooit meer een gameconsole heeft gemaakt, maar wij denken toch echt dat wie dat zegt, de iPhone en iPad is vergeten.

Nokia N-Gage (2003)

geflopte gadgets

Dat we graag spelletjes spelen op onze smartphone, is iets waar niemand meer van opkijkt. Aan het begin van deze eeuw was dat echter niet zo vanzelfsprekend. Nokia was de eerste smartphonefabrikant die trachtte om een brug te slaan tussen een mobiele telefoon en een gameconsole. Een dappere, maar ook vrij kansloze poging.

De N-Gage had op zich een heel strak en mooi ontwerp, maar was een draak van een telefoon, omdat je hem zijwaarts, als een soort taco, tegen je oor moest houden. Het zag er niet uit en het was niet praktisch. Als gameconsole was de N-Gage wel praktisch, maar niet krachtig genoeg. Daarbij ontbrak het aan brede ondersteuning van ontwikkelaars, waardoor het project geen lang leven beschoren was.

Nokia probeerde het een jaar later nog met de N-Gage QD, maar gooide in 2005 alsnog de handdoek in de ring. Hoewel de release van de N-Gage het begin van het einde was voor Nokia, werd wel duidelijk dat games en mobiele telefoons een interessante combinatie waren, iets waar Apple twee jaar na de teloorgang van de N-Gage handig gebruik van maakte.

MSN Direct Smart Watches (2004)

geflopte gadgets

Apple was niet de eerste met een smartwatch, maar ook al die andere fabrikanten van een jaar of drie á vier geleden waren absoluut niet de eerste. Microsoft kwam namelijk in 2004 al met een smartwatch. Het bedrijf introduceerde Smart Personal Objects Technology (SPOT), naar de visie van Gates, die al jaren voorzag dat alle apparaten op den duur ‘slim’ zouden worden.

Dankzij SPOT zouden allerlei slimme apparaten in de nabije toekomst informatie van internet kunnen plukken, en Microsoft trapte af met de MSN Direct Smart Watch, een horloge gemaakt in samenwerking met Fossil, Tissot en Swatch. Het idee was geweldig, de horloges hadden echter een vrij lomp design, en konden weinig anders dan het weer, de tijd en de prijzen van aandelen weergeven, iets dat je met je Nokia in die tijd ook al kon.

Allemaal redenen die ervoor zorgden dat het prijskaartje van 60 dollar per maand voor een SPOT-abonnement vrijwel niemand kon bekoren. De horloges zijn dan ook niet lang verkrijgbaar geweest, al hield Microsoft toch nog tot 2009 vast aan het SPOT-platform. Je tijd vooruit zijn is dus niet altijd een voordeel.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Nokia, google, Blackberry, Microsoft