Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

De high definition-strategie van Sony

Wat doe je als firma wanneer je ruim 400 Europese journalisten in twee, speciaal voor de gelegenheid gehuurde, charters naar Rhodos laat vliegen?
Dan pak je groot uit met het thema waaraan vrijwel iedere nieuwe productlancering tegenwoordig is gekoppeld: high definition.De hd-trend is meer dan een hype, maar wel een ontwikkeling die nog wel enige jaren nodig heeft om bij het grote publiek door te breken. De acceptatie van hd gaat wat Sony betreft hand in hand met de doorbraak van blu-ray. Niet alleen zorgt blu-ray voor dragers met een grotere opslagcapaciteit (25 of 50 GB) en dus meer ruimte voor hd-content, ook zorgt de blu-ray techniek voor meer (interactieve) navigatiemogelijkheden en 7.1 hd sound. Van de 20 best verkochte dvd's die in 2006 verschenen, zijn er inmiddels 19 beschikbaar op blu-ray (alleen King Kong is nog exclusief voorbehouden aan de hd-dvd-standaard). De Japanners verwachten een release van meer dan 250 blu-ray filmtitels in 2007.

Uiteraard zal ook de introductie van de PlayStation 3 een flinke 'boost' aan de acceptatie van blu-ray – en dus ook van hd-beleving – moeten geven. In Rhodos gaf Fujio Nishida, Sony's Europese topman, aan dat er in de eerste twee dagen meer dan 600.000 exemplaren van de PS3 over de Europese toonbanken zijn gegaan. Volgens Nishida betekende dit de grootste lancering van een game-console ooit. Overigens werd - niet geheel toevallig - kort daarop de Xbox360 Elite aangekondigd, die met een grotere harde schijf, draadloze controller en hdmi-opties als een regelrechte aanval op Sony kan worden gezien.

Voor een heel andere markt zal deze zomer zal de BDP-SE1 verschijnen. Sony's eerste stand alone blu-ray speler zal de niet-gamende consument moeten overhalen om over te stappen op deze nieuwe hd-format. Naast de reeds genoemde voordelen van blu-ray/hd zal deze speler beschikken over 'true cinema' (die de 4 % kwaliteitsverlies (in het aantal frames per seconde) van dvd's ten opzichte van bioscoopfilms moet opheffen), 'rigid mechanical design' (stabiliteit in de weergave dankzij een robuust ontworpen frame), 'clear audio'(waarbij het audio-board en de voeding zoveel mogelijk gescheiden worden om ruis in het geluidssignaal te voorkomen), 'Bravia theatre sync' (een afstandsbediening voor alle, aan de Sony Bravia's aan te sluiten audio- en hifi-apparatuur) en 'x.v.Colour' (waarmee 1,8 keer meer kleuren getoond kunnen worden).

Uiteraard zijn ook Sony’s nieuwe digitale camera's (o.a. de Cyber-shot DSC-T100, 8,1 mega pixel), camcorders (o.a. de HDR-HC7E), blu-ray Vaio notebooks (VGN-AR31S) en Bravia's (er was in Rhodos een indrukwekkend prototype van een 70 inch flatscreen lcd-tv te zien) helemaal voorbereid op het komende hd-offensief. Dit neemt echter niet weg dat de omroepen en kabelmaatschappijen het vooralsnog behoorlijk laten afweten als het aankomt op de doorgifte van hd tv-programma's. Sony voorspelt dat in 2010 ongeveer 12 miljoen Europese huishoudens hdtv zullen ontvangen, waaronder 9 miljoen pay-tv abonnees. Een mager aantal, zeker als je nagaat dat het aantal verkochte hd-ready en full hd flatscreen tv's alleen al in Nederland inmiddels de grens van 1 miljoen stuks per jaar is ontstegen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie