}
abonneren

De grootste uitdagingen voor IT-afdelingen tijdens thuiswerken

Het leek er even op dat bedrijven deze maand de draad weer konden oppakken. Medewerkers zouden weer iets vaker naar kantoor kunnen komen. Door de toenemende coronagevallen is dit bij menig bedrijf uitgesteld. Thuiswerken blijft het devies. Dat kan vooral voor een IT-afdeling lastig zijn. Dit zijn voor hen de grootste uitdagingen.

Veel verschillende apps en software

Een probleem dat er eigenlijk al was voor het thuiswerken begon, dat is dat er in veel bedrijven allerlei verschillende apps rondzingen. Veel bedrijven maken gebruik van Microsoft Office, maar gebruiken daarbij ook Trello, terwijl Microsoft Teams bijvoorbeeld mogelijkheden heeft om hetzelfde soort borden en lijstjes te maken. Juist omdat er zoveel verschillende apps worden gebruikt, is het moeilijker om grip te houden op waar bedrijfsinformatie staat en dat is weer een groot beveiligingsrisico.

Er is echter ook een type app dat medewerkers juist hard nodig hebben, terwijl IT-afdelingen hier eerder waarschijnlijk niet mee werkten. Het gaat om remote desktop-apps, waarmee een helpdeskmedewerker het scherm van een medewerker kan overnemen. Zeker als je IT-problemen hebt op afstand, dan kan er op die manier handig worden meegekeken naar het probleem. Vaak mist er in een mailconversatie over telefoongesprek belangrijke informatie.

De werkplekwensen van medewerkers

Ineens thuis komen te werken betekent in eerste instantie dat medewerkers hun laptop op de eettafel zetten en aan de slag gaan. Dat is niet bepaald ergonomisch verantwoord. Hoewel de werkplek van een medewerker qua opzet vaak bij een facility-afdeling ligt, luistert dit altijd heel nauw met IT. Ten eerste was corona al een uitdaging qua hardware om direct op te werken: laptops dus. De meest oude laptops werden van stal gehaald om maar de grote vraag aan te kunnen.

Nu het werken vanuit huis echter veel langer duurt dan gedacht, vragen steeds meer medewerkers naar andere IT-oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een monitor of toetsenbord en muis. Op die manier kunnen medewerkers wat meer een eigen thuiskantoortje inrichten. Natuurlijk komt hier wel de nodige administratie bij kijken: wie heeft wat? Daarnaast is het van belang om goed te weten wat de kosten zijn. De IT-afdeling moet hierin keuzes maken voor soms duizenden medewerkers, dus moet er wel voor een goede, duurzame oplossing worden gekozen.

Veilige verbinden via een vpn

De grootste IT-uitdaging van thuiswerken zit hem in de vraag: hoe krijg je mensen veilig op je bedrijfsnetwerk. Over het algemeen heeft zo’n beetje iedereen in Nederland wel een werkende internetverbinding thuis, maar er is meer nodig. Om veilig binnen het bedrijf te surfen is een VPN benodigd. Hierdoor gaat je internet op dat van het bedrijf, waardoor je binnen het bedrijfsnetwerk kunt werken. Dat bedrijfsnetwerk is goed beveiligd en daar maken medewerkers dan gebruik van, ook als ze zelf niet bepaald sterk zijn in het beveiligen van hun eigen internetverbinding.

Aan de andere kant hangt het wel van het type verbinding af of de medewerker goed kan thuiswerken. Doet hij of zij bijvoorbeeld veel met grote videobestanden, dan kan een thuisnetwerk te langzaam zijn. Tegelijkertijd moeten VPN-servers ook worden opgeschaald om de grote aantallen medewerkers die op die wijze binnenkomen goed te kunnen helpen. Zeker toen COVID-19 en de maatregelen hieromtrent begonnen te groeien, hadden veel bedrijven last van trage VPN’s. Opschalen dus, of duidelijk communiceren wanneer de VPN-verbinding essentieel is en wanneer niet.

Informeren over cyberdreigingen

In navolging van VPN is beveiliging een grote uitdaging. Hackers hebben het afgelopen half jaar laten zien dat ze erg smullen van al die nietsvermoedende thuiswerkende mensen. Er wordt enorm veel aangevallen. Juist omdat er bijvoorbeeld oudere laptops zijn uitgegeven die niet meer voldoende worden geupdate, kan er makkelijker een zwakte worden gevonden en uitgebuit. Security-specialisten hebben echter al hun handen vol aan andere moderne manieren van aanvallen, zoals phishingmails en de veiligheid en kracht van de VPN.

Daarnaast is het belangrijk om van multifactorauthenticatie gebruik te maken en medewerkers te helpen herinneren dat een sterk wachtwoord essentieel is. Ook moeten medewerkers goed weten waar ze naartoe moeten als ze denken dat er beveiligingsproblemen zijn. Immers wandelen ze nu niet even makkelijk langs. Richt dus ook iets in waar mensen verdachte omstandigheden online kunnen melden. Waarschuw mensen tot slot ook voor fake news en de manier waarop hackers dat inzetten om mensen in verwarring te brengen waardoor ze minder makkelijk goede keuzes maken.

Klaar voor de toekomst

Als we de afgelopen tijd iets hebben geleerd, dan is dat dat we maar moeilijk kunnen voorspellen wat de toekomst ons gaat brengen. Het is desondanks belangrijk om te zorgen dat de IT-organisatie makkelijk kan meebewegen in een veranderende wereld. Dat betekent niet alleen de juiste leveranciers om je heen verzamelen, maar ook zorgen dat wordt vastgelegd met welke argumentatie een bepaalde keuze wordt gemaakt. Juist als er in paniek ineens wordt thuisgewerkt, is het goed om altijd een naslagwerk te hebben van de besluiten en de afspraken.

Voor IT-afdelingen en medewerkers kan het helpen om te kijken naar digitalisering. Zorg dat zoveel mogelijk bestanden veilig zijn opgeborgen, bijvoorbeeld in de cloud. Zo kunnen medewerkers op afstand bestanden delen die in de cloud staan opgeslagen, in plaats van lokaal. Naast digitalisering kan ook automatisering een optie zijn om naar te kijken voor de toekomst. Zijn er bedrijfsprocessen waarbij computers nog beter kunnen helpen?

Maak tot slot scenario’s voor de toekomst met daarin uitgebreide communicatieplannen. Zo kun je zeker stellen dat ook je medewerkers goed op de hoogte zijn van wat zij moeten en kunnen doen om de beveiliging van de infrastructuur zo optimaal mogelijk te maken.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Thuiswerken, Systeembeheer

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Java Developer - CGI