De Europese markt voor mobiele telefoons herstelt

Voor het eerst sinds 15 maanden is er weer groei in de verkoop van mobiele telefoons in West Europa. In het derde kwartaal van 2009 groeide de verkoop met 5% ten opzichte van vorig jaar, volgens IDC's European Mobile Phone Tracker.In totaal zijn er 46,8 miljoen stuks verkocht het afgelopen kwartaal een groei van 11% ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is het bewijs dat de vraag weer aantrekt. De groei zit vooral in de verkoop van traditionele mobieltjes, het grootste segment in de markt, maar de trend verschuift wel naar smartphones.

Samsung en LG doen het goed bij de gewone mobieltjes. De verkopen van smartphones zijn op jaarbasis wel 2% gedaald maar trekken nu ook weer aan. Hier doen Apple en RIM het goed terwijl de verkopen van andere aanbieders ook het afgelopen kwartaal nog terugliepen.

Nokia blijft marktleider met 35% maarktaanedel in het derde kwartaal van 2009. Gevolgd door Samsung met 30,5 %. Het verschil tussen deze twee wordt kleiner zeker nu Samsung ook meer smartphones gaat aanbieden met Windows Mobile zowel als Android. LG haalde Sony Ericsson in en werd derde, dit kwartaal.

Het marktaandeel van Android groeide dit kwartaal van 4,2% naar 5,4%. Toch blijft de verkoop van Android telefoons achter bij de verwachtingen. Veel consumenten weten niet wat Android is en het beperkte aanbod van apparaten helpt daarbij niet. Dit zal veranderen als er meer toestellen komen van LG, Samsung, Sony Ericsson, Motorola en anderen.

Windows Mobile blijft marktaandeel verliezen, vooral veroorzaakt door de late komst van Windows Mobile 6.5. De nieuwe versie wordt wel goed gewaardeerd door de providers, die verwachten dat de verkoop van Windows Mobile weer zal toenemen.

Symbian is hard geraakt door het succes van de iPhone, BackBerry en Android. Het marktaandeel daalde van 59% in het vorige kwartaal naar 48 % in het derde kwartaal. Toch is het bij de smartphones het nog steeds het meest gebruikte besturingsysteem. Apples strategie om meer mobiele netwerken toe te laten, helpt het marktaandeel stijgen van 16% in het tweede tot 24% in het afgelopen kwartaal van 2009.

Bron IDC.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten