Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Consumentenbond sjoemelt met Google-resultaten

De Consumentenbond sjoemelt met Google-zoekresultaten, door resultaten van productreviews te tonen die niets met het product te maken hebben. Daardoor komt de website van de Consumentenbond steevast hoog in de Google-index terecht en krijgen consumenten een verkeerde indruk over een product.

Ter illustratie zijn hier een aantal willekeurige zoekresultaten van Google die we tijdens een steekproef tegenkwamen:








In de code van de pagina van ieder product is tevens het volgende stukje code opgenomen:



Daaruit blijkt dat de code statisch is, en niet dynamisch. Dat betekent dat de ratings in Google niet automatisch worden gegenereerd vanuit het werkelijke aantal stemmen en het gemiddelde daarvan, maar dat de gemiddelde score automatisch op dezelfde uitkomst wordt gezet. De code wordt bewust in de meta-tag van consumentenbond.nl gezet.

Geen reviews

De 'reviewresultaten' slaan echter helemaal niet op het desbetreffende product. Uit een reactie van de autoriteit blijkt dat het hierbij gaat om een algemene enquête die ooit is uitgevoerd door leden van de Consumentenbond. De 1,515 deelnemers waardeerden de club gemiddeld met een 7,8 (ofwel 4 sterren).

Gebruikers die zoeken naar een productreview zien vervolgens die score, die niets met het product te maken heeft. Alleen als er al reviews over het product zijn, wordt de werkelijke score geteld. Met nieuwe producten, zoals de Samsung Galaxy S5, betekent dat dat er in de praktijk vaak geen review te vinden is.

Volgens een woordvoerster van de Consumentenbond is dat helemaal niet gek: "Mensen klikken immers vanzelf door, en komen dan bij het product terecht waar ze hun mening over kunnen vormen."

Manipulatie

Het tonen van dergelijke scores werkt goed voor de page-rank binnen Google, zeker als er enkele honderden waarderingen van een product zijn in plaats van het handjevol waarderingen dat gebruikers écht hebben gegeven.

Bedrijven die Google op een dergelijke manier manipuleren om hoog in de zoekresultaten naar boven te komen, kunnen doorgaans fikse straffen verwachten van de zoekgigant. Zo kan Google besluiten de resultaten helemaal niet meer op te nemen in de index. Dat lijkt in dit geval niet te gebeuren, omdat de ranking technisch gezien niet tegen de regels van Google is.

Maar voor de consument is het wel heel verwarrend.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: seo, Consumentenbond

Nieuws headlines

Laatste reactie