Consumentenbond: ruim 4000 klachten over Vista

© CIDimport

Consumentenbond: ruim 4000 klachten over Vista

Geplaatst: 7 september 2007 - 09:09

Aangepast: 17 november 2022 - 08:48

Redactie ID.nl

De Consumentenbond heeft in vier weken tijd 4200 uitgewerkte klachten van consumenten gekregen over Vista. Het meldpunt, dat de bond op 10 augustus op zijn website lanceerde, staat nog steeds open. 59% van de klagers meldt dat een of meerdere softwareprogramma's het niet meer doen.

De Consumentenbond heeft in vier weken tijd 4200 uitgewerkte klachten van consumenten gekregen over Vista. Het meldpunt, dat de bond op 10 augustus op zijn website lanceerde, staat nog steeds open.

59% van de klagers meldt dat een of meerdere softwareprogramma's het niet meer doen. Bij 46% van de klagers werkt apparatuur, zoals een printer of videokaart, niet meer of niet meer goed. Verder melden mensen vooral het vastlopen of traag worden van de computer (34%), netwerkproblemen, vooral bij draadloze systemen (17%) en het niet of traag opstarten van de computer (12%). Ook geven consumenten aan dat zij moeite hebben om goede ondersteuning te vinden bij het oplossen van de problemen.

De Consumentenbond vindt dat Microsoft consumenten, voor wie Vista niet goed blijkt te werken, in de gelegenheid moet stellen om zonder kosten van XP gebruik te (blijven) maken. De bond stuurt vandaag een brief naar Microsoft om hierover in overleg te treden.

Ook adviseert de bond consumenten alleen Vista te kopen als zij zeker weten dat zij geen problemen krijgen met de hard- en software die zij gebruiken. Consumenten die XP op hun computer hebben staan en daar tevreden over zijn, kunnen op dit moment de koop van Vista beter uitstellen. Bovendien adviseert de bond consumenten om ook eens te kijken naar alternatieven voor Windows zoals Mac OS X van Apple en het gratis Linux Ubuntu.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten