Consumenten ruilen televisie in voor internet

© CIDimport

Consumenten ruilen televisie in voor internet

Geplaatst: 26 november 2008 - 09:11

Aangepast: 17 november 2022 - 08:43

Redactie ID.nl

Steeds meer mensen verkiezen online video, games en sociale netwerkdiensten boven televisiekijken, lezen en telefoneren. Dit blijkt uit een onderzoek van het bedrijf Magid Associates. Consumenten gebruiken in hun vrije tijd steeds meer het internet om te ontspannen. Vooral 35-plussers verruilen de televisie voor het internet.

Steeds meer mensen verkiezen online video, games en sociale netwerkdiensten boven televisiekijken, lezen en telefoneren. Dit blijkt uit een onderzoek van het bedrijf Magid Associates.

Consumenten gebruiken in hun vrije tijd steeds meer het internet om te ontspannen. Vooral 35-plussers verruilen de televisie voor het internet. Meer dan 92 procent van de internetgebruikers zegt dat ze hun pc elke week gebruiken ter ontspanning en 35 procent zegt dat ze daardoor minder televisiekijken.

Het onderzoek keek vooral naar het gebruik van pc's voor ontspanningsdoeleinden in plaats van voor bijvoorbeeld informatievergaring. Televisie moet het vooral afleggen tegen online video, sociale netwerkdiensten en online games. Rond de 25 procent van de mensen die online filmpjes bekijken op bijvoorbeeld Hulu.com of YouTube.com zegt dat dit ten koste gaat van de tijd die ze normaal voor de televisie doorbrachten. Van de mensen die online netwerken kijkt bijna 30 procent minder televisie omdat ze Facebook of MySpace leuker vinden.

Het onderzoek werd gehouden onder mensen die veel het internet gebruiken. Veel van de respondenten zeiden dat het internet ook tijd wegsnoept bij andere activiteiten, zoals lezen, telefoneren, slapen, sport, dvds kijken, muziek luisteren, werk en familie, maar minder dan bij televisiekijken.

Ongeveer 21 procent van de internetgebruikers tussen de 12 en 64 jaar prefereert het internet voor zijn ontspannning. Ongeveer 18 procent kijkt liever televisie. Meer vrouwen dan mannen verkiezen het internet boven de televisie. Van de internetgebruikers tussen de 55 en 64 verkozen zowel mannen als vrouwen het internet boven televisiekijken. De jongste deelnemers in het onderzoek - tussen de 12 en 17 jaar - speelden liever games op hun console dan voor naar tv-programma's te kijken.

Het onderzoek toont duidelijk aan dat de tv-industrie zich zorgen moet maken. Niet omdat mensen massaal de televisie uit laten staan, maar omdat steeds meer adverteerders hun geld besteden op het internet dan aan televisiereclame.  


Bron: www.magid.com/

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten