Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Cisco toont toepassingen voor consumenten op CES

Bij Cisco denken veel mensen aan zakelijke toepassingen en netwerkapparatuur die duizenden euro's kost. Maar op de CES gaat het bedrijf laten zien hoe consumenten in het hele huis muziek kunnen luisteren.

Volgens verschillende media, waaronder de New York Times, gaat Cisco op Amerika's grootste beurs voor consumentenelektronica een draadloos muzieksysteem laten zien. Daarnaast heeft het bedrijf een systeem ontwikkeld waarmee consumenten in HD-kwaliteit via de tv kunnen videochatten.

Veel details zijn er nog niet over het muzieksysteem bekend, maar duidelijk is wel dat het om een systeem gaat waarmee een centraal opgeslagen muziek- of multimediacollectie in het hele huis (en zelfs daarbuiten) draadloos toegankelijk is. Sonos heeft zo'n systeem al tot in de finesses uitgewerkt, maar dringt met de high-end-apparaten nauwelijks door tot de doorsnee consument. Cisco zou een dergelijk systeem dichter bij de consument kunnen brengen, al is het alleen maar omdat veel mensen al netwerkapparatuur van dochterbedrijf Linksys in huis hebben staan.

Toch zijn de eerste reacties op de plannen wat gereserveerd: Informationweek vraagt zich af of een goed idee wel genoeg is. Probleemloos muziek, video en data uitwisselen tussen apparaten in het hele huis is al veel langer mogelijk, maar dat betekent niet automatisch dat consumenten er warm voor lopen. Wat technisch haalbaar is, hoeft nog niet bij de consument om te slaan in kooplust. Ars Technica ziet een ander probleem: het is moeilijk om door te breken in een markt waar al zoveel prominente merken actief zijn, zeker nu de recessie ook in de portemonnee van de consument voelbaar zal worden. Cisco-topman Ned Hooper ziet een toekomst voor zich, waarbij content minder aan een apparaat is gebonden: "Als ik ben vergeten om mijn iPod te synchroniseren toen ik van huis vertrok, kan ik in mijn hotelkamer alsnog verbinding maken." De plannen van Cisco lijken daarmee verder te gaan dan een draadloos muzieksysteem zoals Streamium, waarmee Philips al jarenlang probeert door te breken: het digitale huis van Cisco strekt zich uit tot de hele aardbol.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie