Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

CES in het teken van HD

Met meer dan 140.000 bezoekers uit 130 verschillende landen en ruim 2700 exposanten is de CES in het Las Vegas Convention Center en omringende hotels de grootste beurs voor consumentenelektronica ter wereld.
Het evenement duurt vier dagen, maar traditioneel is de zondag voorafgaand aan de Consumer Electronics Show een dag waarop de international verzamelde media de vaak gortdroge en humorloze persconferenties van de grote spelers in de markt aflopen.

Ook dit jaar, op de veertigste verjaardag van de CES, is het weer een drukte van belang in het indrukwekkende Venetian, misschien wel het meest spectaculaire en mooiste hotel van de gokstad. In deze passende setting, is de dag gevuld met perssessies van een uur waarin de focus uiteraard ligt op consumenten elektronica voor thuis, in de auto en onderweg. Deze nuttige, maar voor de pers slopende georganiseerde chaos vol informatie ‘overkill' staat dit jaar vooral in het teken van high definition, waarbij vooral op het gebied van flatscreen tv's in 2007 een ware oorlog om de gunst van de klant te verwachten zal zijn. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste persconferenties.

Pioneer
"We willen niet de grootste flatscreen tv's maken, ook niet de goedkoopste tv's, maar wel de beste." Met deze commercieel gedreven missie benadrukt Pioneer dat de firma haar positie aan de top van het tv-segment wil verstevigen via innovatie van haar plasma-televisies. Want, in tegenstelling tot de meeste concurrenten, legt Pioneer de focus nadrukkelijk op plasma in plaats van lcd, omdat zij benadrukt dat hier nog altijd de beste beeldkwaliteit mee te behalen valt. Plasma als speerpunt bij de ontwikkeling van hdtv, derhalve.

De eerste nieuwe modellen voor 2007 worden deze zomer geïntroduceerd (in ieder geval in Amerika), waarbij de nadruk wordt gelegd op: dieper zwart, rijkere kleuren, hoger contrast en betere prestaties. Dat klinkt logisch, maar zodra Pioneer uitlegt hoe hiervoor een nieuw scherm, kleurenfilter (betere weergave onder verschillende lichtomstandigheden) en ASIC (Application Specific Intergrated Circuit) processoren worden gebruikt, worden die vernieuwingen concreet vertaald in een fraaie reeks nieuwe plasma tv's.
Verder presenteerde Pioneer een serie blu-ray spelers en drives, nieuwe dvd-spelers en thuistheaterproducten voor de ‘upscale' consumentenmarkt. Fraai zijn de geïntegreerde autoradio, -video en -navigatiesystemen die voorzien zijn van aansluitingen voor onder andere usb en iPod. Bovendien is de firma bijzonder trost op het feit dat een speciaal Pioneer caraudiopimpteam recentelijk op een speciale wedstrijd de 180 db grens wist te doorbreken. Als dat maar geen trommelvliezen heeft gekost.

Toshiba
Toshiba gaat prat op haar hd-dvd producten, waaronder de nieuwe tweede generatie hd-dvd spelers (waarvan er, sinds de introductie eind 2006, in Amerika inmiddels 60.000 zijn verkocht). Deze spelers, waaronder de HD-XA2, spelen niet alleen hd-films af, maar ondersteunen uiteraard ook dvd's en cd's.

Toshiba voorspelt dat aan het eind van 2007 de helft van de huishoudens in Amerika een hdtv bezit, waarbij men hoopt aan 2 miljoen een hd-dvd speler te slijten. In het voorjaar wordt overigens nog een nieuw product aan de lijn van die hd-dvd spelers gelanceerd: HD-A20 (599 dollar), goed voor beeld met 720p/1080i/1080p resolutie.

Op het gebied van flatscreen tv's zet Toshiba haar troeven op uitbreiding van de REGZA lcd-tv lijn, die in aantallen ruim beter verkopen dan de plasma's tv's. Men verwacht een groei van 19 procent voor plasma-tv's in 2007 tegen een 53 procent stijging voor lcd-tv's.

Verder op de 2007-planning van Toshiba: nieuwe dvd recorders (met als topper de D-VR650 Super Multi Drive DVD recorder; inclusief conversiemogelijkheid naar 720p en 1080p, opname- en afspeelmogelijkheid van dvd-ram en high speed bi-directional dubbing) en portable dvd-spelers (waaronder de SD-P2900; met een 10.2 inch breedbeeld lcd-scherm en 4-in-1 memorycard slot).

Philips
Bij Philips zijn alle ogen gericht op het succes van de ambilight tv's en op de introductie van de amBX gamesset. Vol trots werd medegedeeld dat er inmiddels ruim 1 miljoen ambilight flatscreens zijn verkocht (tv's waarbij er op de achtergrond kleuren worden geprojecteerd, al naar gelang het soort film of uw stemming). Waarbij overigens niet werd bij verteld of dit aantal voor Amerika of de hele wereld geldt. Om deze mijlpaal te vieren werd een ambilight FlatTV met 2000 ingelegde diamanten (van diamantenhuis De Beers) onthuld.

Philips greep de gelegenheid aan om te melden dat de firma verwacht dat over drie jaar negentig procent van alle tv's plat zal zijn. Alle, nieuw te lanceren Philips televisies van 40 inch of groter ondersteunen full hd 1080p, waarbij de Perfect Pixel HD Engine voor het beste beeld moet zorgen. In 2007 staan er drie nieuwe ambilight-modellen op de planning: 32, 47 en 52 inch. Desgewenst kan de tv worden uitgebreid met een ambisound, full surround sound-set, waarbij glas en aluminium worden gebruikt in een strak, modern en sterk op B&O lijkend design.

Met een overdonderende demo van het spel Supreme Commander kondigde Philips de nieuwe amBX gameset aan. Het gaat hier om een redelijk indrukwekkende verzameling accessoires voor de verwende gamer: een projector die 16 miljoen kleuren op de achtergrond (muur) kan laten schijnen, twee deskfans die - al naar gelang het moment in de game - zorgen voor storm of briesje in de kamer, twee satellite speakers en een subwoofer met dynamic boost. Naast Supreme Commander zal de set o.a. worden ondersteund door spellen als Broken Sword en TOCA Racer 3. Dit alles onder de Philips-slogan: you don't play the game, you live it.
In rap tempo werd er daarna een lans gebroken voor de blu-ray spelers van Philips, plus blu-ray drives en branders die in 2007 zullen uitkomen (50 Gb blu-ray discs voor de USA zijn in de maak). Maar ook voip-telefoons met dect krijgen prioriteit (Philips voorziet een groei naar 32,6 miljoen voip-gebruikers in de komende drie jaar), net als digitale fotoframes (op 7 of 9 inch formaat) en nieuwe portable dvd-spelers met memorykaartlezer en iPod docking-opties.

Edwin Ammerlaan

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie