© CIDimport

Censureert Amazon negative reviews?

Geplaatst: 23 oktober 2008 - 07:10

Aangepast: 17 november 2022 - 08:44

Redactie ID.nl

Klanten van Amazon.com beschuldigen de dienst ervan dat het censuur toepast op gebruikersreviews. Het gaat dan vooral om reviews waarin drm-maatregelen bekritiseerd worden.

Klanten van Amazon.com beschuldigen de dienst ervan dat het censuur toepast op gebruikersreviews. Het gaat dan vooral om reviews waarin drm-maatregelen bekritiseerd worden. Volgens Amazon.com is dit onwaar en zijn de reviews toevallig verdwenen door een bug in het automatische filtersysteem.

De inzet van de discussie zijn reviews bij een aantal games, zoals Spore en Crysis Warhead, waarbij de gameontwikkelaar overmatig veel op SecuROM-drm leunt. In het geval van Crysis Warhead heeft maar liefst 78% van de kopers een negative review (één ster) gegeven, puur vanwege de draconische drm die Electronic Arts in de game heeft ingebouwd. SecuROM wordt op de achtergrond geïnstalleerd en blijft zelfs gegevens naar EA terugsturen als het oorspronkelijke spel gedeïnstalleerd wordt.

Amazon ligt nu onder vuur omdat een groot aantal van de (negatieve) reviews van de site verdwenen is. Dit gebeurde al eerder bij Spore, maar nu weer bij Crysis Warhead. Volgens Amazon gaat het om een bug bij het filteren van de reviews, maar wie goed oplet ziet dat eigenlijk alleen negatieve reviews 'per ongeluk' verdwijnen terwijl de positieve reviews onaangeraakt blijven.

Het lijkt erop dat Amazon geschrokken is van de negatieve publiciteit, want een hoop reviews zijn inmiddels weer teruggeplaatst. Volgens Amazon wordt er hard aan gewerkt om 'de bug te verhelpen'.

The Register