Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Britse verzekeraar analyseert Facebook-profielen van klanten voor korting

Een Britse verzekeraar wil het Facebook-gedrag van klanten analyseren om op basis daarvan korting te kunnen geven op een verzekering. Daar is het sociale netwerk het echter niet mee eens.

Dat schrijft The Guardian eerder deze week. Het gaat om de verzekeraar Admiral. Die heeft een algoritme gebouwd waarmee de Facebook-profielen van klanten kunnen worden geanalyseerd op hun gedrag, om in ruil daarvoor korting te kunnen geven op de verzekering.
 

Jongeren

De verzekeraar richt zich met de actie vooral op jongeren die voor het eerst een auto kopen. De dienst is optioneel; klanten kunnen zich aanmelden en korting ontvangen als ze van de verzekering gebruik maken. Dat kan oplopen tot 350 pond per jaar.
 

Algoritme

Het algoritme kijkt naar het gedrag van klanten om te bepalen hoe veilig zij rijden. Dat zijn criteria zoals hoevaak iemand zegt dat hij 's avonds rijdt, hoe vaak hij naar een kroeg gaat, of naar het taalgebruik. Ook kijkt het algoritme naar welke pagina's een klant leuk vindt, al benadrukt Admiral dat het bedrijf niet naar foto's kijkt.

Als een gebruiker correct taalgebruik heeft of duidelijke afspraken maakt met vrienden in plaats van vagere termen als 'morgen' of 'volgende week' te gebruiken, leidt dat volgens Admiral tot kortingen. Het gebruiken van veel uitroeptekens doet dat bijvoorbeeld niet.
 

Controversieel plan

Het gebruik van dergelijke algoritmen is controversieel, omdat verzekeringen gebaseerd zijn op het gelijkheidsbeginsel waarbij gedrag niet relevant is. Steeds meer verzekeraars proberen tegenwoordig om verzekeringen toe te spitsen op gedrag, meestal door positief gedrag te belonen met kortingen. In Nederland leidde dat eerder dat jaar tot commotie, toen Achmea voorstelde om data van bijvoorbeeld slimme rookmelders te gebruiken om kortingen te geven aan gebruikers.
 

Facebook-blokkade

Facebook is ook niet blij met het initiatief. Het sociale netwerk heeft de verzekeraar dan ook geblokkeerd van de site, omdat het "tegen de gedragsregels ingaat" om gebruikersprofielen te scannen. Admiral heeft inmiddels een nieuw voorstel gedaan voor een dergelijk plan, waarbij het bedrijf 'bepaalde informatie' van klanten krijgt die worden verzameld door het inloggen met een Facebook-account.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Facebook

Nieuws headlines

Laatste reactie