Blogger onderneemt actie ter behoud 'netbook'

Blogger Sam Johnson is met een campagne gestart die de term 'netbook' moet redden. Psion is de laatste tijd bezig bedrijven die deze term gebruiken, onder druk te zetten. Ze claimen het merkrecht op 'netbook' te bezitten en willen niet dat dit voor andere producten gebruikt wordt.Psion wilhet merkrecht 'netbook' koste wat het kost beschermen en eist van fabrikanten,(web)winkels, journalisten enzoekmachines dat zegeen gebruikmeer maken van het woord 'netbook' wanneer het om ultra-portable notebooks gaat.

Johnson vindt dit onzin; de term is al behoorlijk ingeburgerd en de manier waarop Psion zijn merkrecht verdedigt is hem een schop tegen het zere been. Johnson vraagt daarom iedereen gewoon door te gaan met het gebruik van de term 'netbook'. Een kleine overwinning lijkt al behaald: Google AdWords schrapte kort geleden de term 'netbook', maar inmiddels lijkt het woord weer teruggekeerd.

Wie even online zoekt, zal merken dat vrijwel iedereen de term 'netbook' gebruikt. Zo houden webwinkels Amazon, Newegg, Buy.com en Target houden gewoon vast aan deze term. Hetzelfde geldt voor fabrikanten als HP, Fujitsu, Lenovo, Samsung, Toshiba en Microsoft.

Wanneer de term 'netbook' algemeen geaccepteerd is, wordt het voor Psion onmogelijk om nog rechten aan de term te verlenen. Volgens Johnson is dat niet meer dan terecht. Hij claimt dat Psion veel te lang gewacht heeft met zijn actie. Psion heeft in ieder geval geclaimd dat het vanaf 31 maart juridische actie zal ondernemen tegen het gebruik van het woord netbook.

The Register

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten