Blackberry-baas: iPhone niet 'zakelijk genoeg'

Mike Lazaridis, oprichter van het bedrijf achter de Blackberry, is positief over Apple's iPhone. "Maar een mobiele telefoon met een virtueel toetsenbord gaat denk ik niet aanslaan."Lazaridis sprak met een groep journalisten uit Europa, waaronder Emerce, op het hoofdkantoor van Research in Motion (RIM) in Waterloo, Canada.


Gevraagd naar iPhone antwoordde Lazaridis dat Apple de markt voor smart phones een enorme stimulans heeft gegeven. "Dank zij de iPhone kijken nu steeds meer consumenten serieus naar smart phones. Ik verwacht dat straks iedere mobiele telefoon een smart phone zal zijn."

Maar Lazaridis denkt niet dat de iPhone veel zakelijke gebruikers zal trekken, en ook geen prosumers, zoals dat met de Blackberry wel het geval is. "De iPhone heeft geen echt toetsenbord. Probeer maar eens iets ingewikkelds in te tikken op een iPhone, zoals een wachtwoord met veel cijfers en letters, dat is een enorme uitdaging. Je zag het ook bij de Palm. Met de introductie van de Treo zijn ze toch weer afgestapt van het virtuele toetsenbord en hebben ze een licentie op ons toetsenbord genomen."

Een ander punt is dat een volledig virtuele de batterijduur sterk beperkt. "Zakelijke gebruikers vinden een lange batterijduur nu eenmaal essentieel."

Lazaridis maakt zich dan ook weinig zorgen over de concurrentie van de iPhone. Dat de Blackberry steeds meer door consumenten wordt gekocht is iets waarop RIM niet bewust aanstuurt. "De reden dat steeds meer mensen een Blackberry willen is dat ze het kennen van hun werk en het toestel ook in hun persoonlijke leven willen gebruiken," zegt Lazaridis. "We hebben erg veel beroemdheden die de Blackberry gebruiken: atleten bijvoorbeeld."

RIM zal de Blackberry volgend Lazaridis zelf blijven produceren, ondanks het feit zeker 45 fabrikanten een licentie hebben op de software van het bedrijf en er zo'n 90 toestellen zijn die met de software zijn uitgerust. "Grote veranderingen in het hardware-ontwerp hoef je van ons niet te verwachten. Wij werken doelbewust vanuit de huidige status. Met Mercedes en Porsche is dat niet anders. Hun nieuwe modellen onderscheiden zich door kleine veranderingen."

Volgens Lazaridis heeft RIM nog een lange weg te gaan. "We zijn nu nog maar de nummer 8 op de markt voor mobiele telefoons. Het is een markt die enorme kansen biedt voor nieuwe en bestaande bedrijven zoals RIM."


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten