Bing moet zich meer richten op niche-onderwerpen

Yusuf Mehdi, manager van de zoekmachine Bing, heeft toegegeven dat Google nog steeds een flinke voorsprong heeft.

Volgens Mehdi heeft Microsoft zich met Bing teveel geconcentreerd op het indexeren van populaire sites, terwijl er juist veel winst te behalen valt door niche-sites te indexeren.

Bing scoort erg goed bij het zoeken naar populaire onderwerpen -- op veel vlakken zelfs beter dan Google. Maar de zoekmachine laat het afweten bij niche-onderwerpen, terwijl dit soort zoekopdrachten toch erg vaak voorkomen. Volgens Mehdi met Bing zich nu juist op dit segment concentreren. Hij beweert dat één derde van de zoekopdrachten in Bing uit compleet nieuwe zoektermen bestaat. Een groot deel is zelfs een eenmalige zoekopdracht.

Ook denkt Mehdi dat het steeds interessanter wordt om feitelijke informatie te presenteren. Zo zouden bezoekers vroeger vooral op zoek zijn geweest naar websites, maar tegenwoordig meer interesse hebben in antwoorden op vragen. Bing gaat ook zoekportals rond e-commerce aanbieden, waardoor het doen van aankopen laagdrempeliger gemaakt wordt.

Microsoft heeft nog een lange weg te gaan wil het Google evenaren. In een half jaar tijd is het Amerikaanse marktaandeel van Bing gestegen van 8 procent naar 11,5 procent. Buiten Amerika is het marktaandeel gemiddeld één procent.

Webwereld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten