Bing is nou niet bepaald op weg om Google in te halen als grootste zoekmachine, maar je Microsofts zoekbalk niet onderschatten: Bing maakte het afgelopen jaar ruim 5 miljard euro omzet voor het Amerikaanse bedrijf. En dat terwijl advertentie-inkomsten amper prioriteit hebben voor Microsoft...

Bing wordt graag belachelijk gemaakt op internet, en niet altijd onterecht. Veel zoekopdrachten zijn hit and miss, de resultaten zijn verre van perfect, en waarom zou je Bing gebruiken als Google in vrijwel alle opzichten beter is? Toch is Microsoft al jaren langzaam maar gestaag bezig zijn zoekmachine populairder te maken, al wil het bedrijf Google heus niet echt van de troon stoten.
 

Implementatie

In plaats daarvan probeert Microsoft om Bing in steeds meer applicaties en andere programma's te implementeren. Windows 10 is daar het belangrijkste voorbeeld van. Bing is daar de standaard zoekmachine in Edge, en het is de zoekmachine die je te zien krijgt als je vanuit de taakbalk iets zoekt. Tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers eerder dit jaar zei Microsoft al dat Windows 10 ruim 35% van de omzet van Bing van Windows 10-machines kwam.
 

Yahoo

Daarnaast wordt de technologie achter Bing in een hele rits apparaten en software-producten gebruikt, zoals Amazons Echo en in de zoekmachines van Yahoo. Vooral die laatste is een belangrijk onderdeel geweest van Bings relatieve succes, al zit daar wel een grote kanttekening aan: Yahoo is gisteren verkocht aan Verizon, en het is nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met zowel het bedrijf als de zoekmachine.
 

Externe partijen

De winst van Bing zit voornamelijk in het verkopen van advertenties, maar in tegenstelling tot Google heeft Microsoft geen eigen advertentieplatform meer. In plaats daarvan werken externe partijen zoals AOL Ads en AppNexus met Microsoft samen om advertenties in Bing te tonen, en dat betekent dat Microsoft een percentage van de opbrengsten krijgt. Dat is minder dan wanneer het alle advertenties intern zou regelen, maar het scheelt het bedrijf ook veel geld in ontwikkeling, waardoor de uiteindelijke winst een stuk hoger komt te liggen.
 

Verlies

Bing is nog lang niet zo groot als Google, maar dat is ook niet Microsofts einddoel. Over de winst van Bing doet het bedrijf nog geen uitspraken, maar het wil wel kwijt dat Bing inmiddels wel winstgevend is.

Dat was lang niet altijd het geval. Bing werd geïntroduceerd in 2009, maar kon altijd maar moeilijk bijbenen. Na 2 jaar Bing kostte de zoekmachine Microsoft zo'n 5 miljard euro. Maar Microsoft is een bedrijf voor de lange termijn, en zeker bij het introduceren van een Google-concurrent moet je veel investeren voor je het geld terug kunt verdienen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten