Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt wifi-tracking-bedrijf

Een groot bedrijf dat het winkelgedrag van bezoekers via wifi en bluetooth volgt heeft een waarschuwing gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Het gaat om 'de grootste aanbieder van publieke netwerken van Nederland', dat ongevraagd bijhoudt welke bezoekers zich waar in een winkel of winkelstraat bevinden.

Dat blijkt uit een uitspraak van de AP. De Autoriteit heeft verschillende waarschuwingen gegeven aan het bedrijf Bluetrace, dat kastjes gebruikt om bezoekers van winkels te tracken.
 

Grote aanbieder

Volgens Motherboard wordt de tracking van Bluetrace onder andere ingezet bij de Febo, maar volgens Bluetrace is het 'de grootste aanbieder van Nederland' op het gebied van wifinetwerken en -tracking.

Bluetrace biedt wifinetwerken aan voor bedrijven of evenementen, waar gasten op kunnen surfen. Daarbij worden echter ook bezoekersstromen gevolgd, onder andere door het verzamelen van wifi- en bluetooth-gegevens bij passanten. Dat mag niet zomaar, vindt de AP.
 

Bezwaar

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft onder andere moeite met het feit dat het bedrijf gegevens te lang bewaart, en dat gebruikers niet geïnformeerd worden over de gegevensverzameling. Het bedrijf moet daar binnen een half jaar verandering in brengen, anders krijgt het een boete.

Inmiddels zou Bluetrace wel enkele maatregelen hebben genomen, zoals het opstellen van een privacybeleid, maar dat is volgens de AP niet genoeg.
 

Controversieel

Het tracken van bezoekers is controversieel. Tweakers onthulde twee jaar geleden al dat een groot aantal bedrijven wifi-tracking inzetten om bezoekers binnen winkels te volgen, zodat de winkels weten waar bezoekers zich bevinden. Onlangs publiceerde ook RTL zo'n verhaal, waaruit bleek dat er in verschillende gemeenten op straat mensen werden gevolgd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten