ATI heeft bevestigd dat het bedrijf meer wil doen met cpu- en gpu-acceleratie van physics. Hiertoe maakt het bedrijf gebruik van de Havok-engine, die eigendom is van Intel. Dat ATI niet kiest voor nVidia's PhysX komt volgens de fabrikant omdat nVidia dit nooit aangeboden heeft.ATI maakt voor gpu-acceleratie gebruik van de Havok-engine, die eigendom van Intel is. De Havok-engine is onderdeel van OpenCL, de open source tegenhanger van nVidia's CUDA-programmeertaal. Dankzij OpenCL kan een game besluiten of physics op de gpu, cpu of beiden moeten worden gerenderd.

Volgens AMD hoeven niet alle physcis-effecten op de gpu uitgerekend te worden; de normale cpu voldoet al voor een groot deel van de physics-berekeningen. Pas bij enorme parallelle berekeningen is een gpu vereist.

Het is geen verrassing dat ATI kiest voor Havok/OpenCL in plaats van nVidia's PhysX/CUDA. Wel interessant is de reactie op de claim dat nVidia ATI meerdere malen aangeboden zou hebben de CUDA-techniek te gebruiken. Volgens ATI is dit namelijk absoluut niet waar. nVidia heeft alleen in de pers geroepen dat ATI gebruik kan maken van CUDA, maar de techniek nooit aan ATI zelf aangeboden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten