Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Apple verliest recht op iPad in China

Hoewel de iPad bij ons een begrip is, moeten de Chinezen deze tablet anders gaan noemen. Apple heeft namelijk geen recht om de merknaam iPad te voeren in China, zo heeft een rechter geoordeeld.

Een Chinese rechtbank in Shenzen heeft de merkenrechtzaken die Apple wilde aanspannen tegen monitorfabrikant Proview afgewezen. In 2001 registreerde Proview de merknamen "iPAD" en "IPAD" in China. Onder die merknaam heeft Proview ook een tablet uitgebracht.

De rechten op de iPAD en IPAD merknamen zijn door een Taiwanese dochteronderneming van Proview verkocht aan het Britse bedrijf IP Applications. Deze heeft de rechten op haar beurt in 2010 weer doorverkocht aan Apple.

Ondanks de contracten - die het bovenstaande bewijzen -, wees de rechter de claims van Apple van de hand. Het gaat volgens de rechter namelijk om een afspraak met de Taiwanese dochteronderneming en niet om een afspraak met Proview zelf. Proview zelf is nooit bij de onderhandelingen betrokken geweest en heeft ook formeel geen rechten overgedragen aan Apple. Daardoor is het gesloten contract volgens de rechtbank juridisch gezien niet bindend.

Apple heeft nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de uitspraak, en waarschijnlijk gaat Apple dit ook doen. Ondertussen heeft Proview zelf ook een zaak aangespannen tegen Apple.

Proview wil een importverbod op de iPad in China, omdat Apple door het gebruik van de merknaam inbreuk maakt op de rechten van Proview.

Apple zal deze rechten uiteindleijk vast wel in handen krijgen, aangezien Proview financieel in moeilijke tijden verkeert. De vraag is alleen hoe Apple aan die rechten gaat komen. Appleā€™s iPad is

de best verkopende tablet in China en heeft daar een marktaandeel van 74 procent.

Bron: Webwereld

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie