''Apple is geen merk meer voor de elite''

© CIDimport

''Apple is geen merk meer voor de elite''

Geplaatst: 11 december 2007 - 09:12

Aangepast: 17 november 2022 - 08:45

Redactie ID.nl

Volgens de krant The Washington Post zijn veel MacHeads - zoals fans van Apple liefkozend worden genoemd - ongerust dat hun favoriete merk zijn elitaire imago verliest.

Volgens de krant The Washington Post zijn veel MacHeads - zoals fans van Apple liefkozend worden genoemd - ongerust dat hun favoriete merk zijn elitaire imago verliest. Tegenwoordig heeft iedereen een iPod waardoor de 'creatieve elite' zich er niet meer mee kan onderscheiden van de massa.Het succes van Apple is vooral te danken aan een trouwe groep fans die voor het merk kiezen om zich af te zetten tegen de ‘grijze' massa die producten van concurrent Microsoft gebruikt. Wanneer je voor Apple kiest dan behoor je bij een kleine elite van creatieve vrijdenkers. Apple heeft in zijn reclame-uitingen altijd dit imago gebruikt en versterkt. Maar nu de hele wereld rondloopt met een iPod, telefoneert met een iPhone of een iMac op zijn bureau heeft, loopt dit imago gevaar.

Volgens The Post is het effect het sterkste te merken in de winkels van Apple. Vroeger hing daar de sfeer van een elitaire designstudio, maar tegenwoordig meer die van een clubhuis. Vroeger passeerde de grijze massa de winkels en keek jaloers naar binnen. Tegenwoordig staat de grijze massa in de winkel en jaagt de ‘elite' weg. Sommige MacHeads zijn bang dat hun favoriete winkel een normale electronicazaak aan het worden is.

Hoe kun je je tegenwoordig nog met een merk onderscheiden wanneer je een creatieve en vrijdenkende gadgetfreak bent? Hoe laat je op verjaardagen zien dat je anders dan anderen bent? En hoe durven de nieuwe Apple-gebruikers te klagen over de producten van Sint Steve?


Bron: The Washington Post

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten