Apple geeft klanten wat ze niet willen

Het kan niet ontkend worden dat Apple's iPhone een indrukwekkende smartphone is. De iPhone staat kop en schouders boven andere smartphones wat betreft uiterlijk, gebruiksgemak, internetmogelijkheden en aanraakscherm. Maar de iPhone kan zoveel beter zijn.Toen Apple de nieuwe iPhone 3G introduceerde was iedereen benieuwd of het een verbetering was ten opzichte van de eerste generatie iPhone.

Gebruikers van een eerstegeneratie iPhone hadden een kort lijstje met wensen die gemakkelijk geïmplementeerd konden worden, zoals kopiëren en knippen van tekst, werkende Flash, WiFi sync met iTunes, e-mailberichten tikken in landschapsformaat en de mogelijkheid om ongewenste iconen te verbergen.

Iedereen ging er van uit dat Apple minstens één of twee van de wensen zou inwilligen. Maar toen Steve Jobs voor het eerst de iPhone 3G aan de buitenwereld toonde, bleek dat geen enkele van de wensen was ingewilligd. In plaats daarvan kwam de iPhone 3G met een aantal nieuwe functies waar niemand om had gevraagd, waaronder Google Street View, direct podcasts downloaden, waarderen van applicaties wanneer ze worden verwijderd, ondersteuning voor een externe microfoon, Emoji icons, en een aantal Safari tweaks. Niks mis met de nieuwe functies, maar het is opmerkelijk dat geen van de nieuwe functies waar klanten om hebben gevraagd, is geïmplementeerd.

Het lijkt alsof Steve Jobs maling heeft aan de mening van zijn klanten. Van de top 20 meest gewilde functies, staat pas op nummer 18 een functie die Apple heeft geïmplementeerd; stap voor stap routeaanwijzingen. Analisten zijn verbaasd over hoe een groot bedrijf als Apple compleet het contact met zijn klanten heeft verloren. De meeste bedrijven zijn geïnteresseerd in de mening van klanten zodat ze hun producten kunnen verbeteren. Apple doet precies het tegenovergestelde. Het luistert niet en biedt klanten nieuwe functies waar ze niet om hebben gevraagd.

Veel mensen leggen de schuld bij Steve Jobs. De Apple-baas heeft meerdere keren publiekelijk gezegd dat hij denkt dat consumenten niet weten wat ze willen, maar dat hij dat wel weet. Veel analisten verwachten dat Jobs niet lang meer zo laagdunkend over zijn klanten kan praten. Op termijn zal hij toch een aantal van de functies waar klanten al maanden om vragen, moet implementeren. De concurrentie voor de iPhone wordt namelijk steeds gevaarlijker. Fabrikanten van nieuwe smartphones, zoals T-Mobile's G1, luisteren namelijk wel naar hun klanten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten