abonneren

App-bouwers opgelet: geld verdienen met apps doe je zo

geld verdienen met apps
Het klinkt aanlokkelijk. Een eigen start-up beginnen en een app maken die ook echt iets toevoegt aan het leven van anderen. Als je rijk wilt worden, dan hoef je je app maar in een App Store te zetten en verder af te wachten tot het succes vanzelf komt, toch? Helaas, geld verdienen met apps is niet zo eenvoudig.

Inmiddels spenderen mensen meer tijd op het internet via hun mobiele telefoon dan via desktop en laptop. Waar veel mensen te vinden zijn, daar is geld te verdienen en dat weten zowel grote bedrijven als kleinere ‘gelukszoekers’. Open Google Play en je kunt uren spenderen al zoekende en scrollende door rijen met apps. Ze zijn er in allerlei talen, voor allerlei functies en er lijkt geen einde aan te komen. Dat komt er ook nagenoeg niet. Er staat een kleine 3 miljoen apps in alleen al Android’s app-winkeltje. Er wordt daarin geen onderscheid gemaakt tussen gratis en betaalde apps.

Met drie miljoen concurrenten moge het duidelijk zijn dat het moeilijk is om op te vallen. Het is voor producten in een supermarkt waar duizenden artikelen te vinden zijn al moeilijk om in het oog te springen, laat staan als het gaat om een app store met veel minder visuele mogelijkheden. Natuurlijk is het belangrijkste als je een app maakt dat je iets creëert dat er nog niet is, dat een probleem oplost voor de ‘klant’ of dat mogelijk een verbeterde versie is van iets dat al eerder is uitgevonden. Echter is het nóg belangrijker om te zorgen dat je wordt gevonden, want van al die apps in die Play Store denkt het gros van de makers dat het iets unieks en fantastisch heeft gemaakt dat het leven makkelijker of leuker maakt.

Een app laten opvallen, dat is moeilijk te bewerkstelligen. Nu kun je hopen dat je editor’s pick wordt, maar slimmer nog is het om mensen buiten die virtuele winkels op je app te wijzen. Zoek bijvoorbeeld in eerste instantie lokale media op om te vertellen over je project. Besef je waar de kracht van je app ligt en zoek daarbij een juiste doelgroep. Voor een zwangerschapsapp voor vaders kun je reclame maken op een website over vaderschap, maar je kunt er ook juist voor kiezen om het aan een vrouwelijke doelgroep te richten. Immers zullen vrouwen binnen die doelgroep mogelijk hun partners wijzen op het bestaan van de app.

Games, abonnementen en reclame

Wat daarnaast belangrijk is om te zorgen dat je apps iets oplevert, is bedenken in welke app store je hem wilt uitbrengen. Apple en Android hebben allebei verschillende regels en tarieven, waardoor je goed moet bedenken welke er bij je past. Android schijnt ontwikkelaars meer op te brengen, dus kunnen ontwikkelen op dat platform lijkt vooralsnog beter voor je persoonlijke toekomst. Het allerbeste om te maken is een game, want die brengen het meest op in de app stores.

Kijk naar de apps die het meest geld opbrengen en je ziet daar standaard apps als Fortnite, Candy Crush en Pokémon Go. Die apps zijn stuk voor stuk gratis te downloaden, maar brengen de makers enorm veel geld op door in-game aankopen aan te bieden. In sommige games zijn deze nodig om verder te komen, maar in veel spellen is het vooral een kwestie van tijd besparen. Ga je een paar dagen lang vijanden hakken om de punten te verdienen om een nieuw wapen te kopen, of spendeer je gewoon enkele euro’s om het meteen te kunnen?

geld verdienen met apps

98 procent van de winsten uit apps komen via die in-app aankopen. Tinder heeft door het aanbieden van extra mogelijkheden zoals het kunnen aanpassen van je locatie en het kunnen zien wie jou al de juiste kant op heeft geswiped een fortuin binnengehaald. Dit zit al ver over de 400 miljoen dollar. Succesverhalen zoals die van Tinder zijn er legio, maar het is moeilijk om er - nu die app stores al een tijd bestaan - nog tussen te komen als nieuwe app. Kijk bijvoorbeeld naar social media. Hoe slecht Facebook ook in het nieuws is, mensen hebben daar al zoveel geplaatst en zoveel volgers gekregen, dat ze niet snel overstappen op een nieuw platform.

In plaats van in-game aankopen zijn er ook veel apps die bolstaan van de banners, verplichte reclame-video’s en meer. Vaak bieden die wel als optie aan om tegen betaling een premiumversie van de app te gebruiken waarbij al die commerciële uitingen zijn verwijderd. Let op: Apple en Google vragen allebei een deel van het geld van abonnementsdiensten. Apple wil het eerste jaar 30 procent en daarna 15 procent. Google wil standaard 15 procent, ook in dat eerste jaar. Het moge duidelijk zijn, hier zit wel degelijk geld, maar het blijft op één ding uitkomen: hoe val je op in de app-winkels?

Het werkt ook andersom

Toch is het niet onmogelijk. Het schijnt zo te zijn dat 25 procent van de iOS-ontwikkelaars en 16 procent van de Android-ontwikkelaars meer dan 5.000 dollar per maand verdienen aan hun gratis apps. Mocht je een app hebben gemaakt en veel succes hebben, dan ben je er echter nog niet. Het populaire videoplatform Tiktok is bijvoorbeeld miljoenen keren gedownload, maar mensen zijn ontevreden. De gebruikers vinden dat zijzelf juist niet genoeg geld verdienen aan de app. Sterker nog, naast gesponsorde posts genereert een gewone video op Tiktok geen inkomsten.

Bij YouTube krijg je geld per kijkersaantallen, maar dat geldt niet voor Tiktok. Hierdoor verwijzen zelfs mensen die miljoenen volgers hebben, hun fans vaak naar hun YouTube-kanaal. Dat is natuurlijk niet wat de makers van Tiktok willen, maar het is moeilijk om van Tiktok een Youtube-filmpje te maken omdat de video’s maximaal een minuut duren. Zet je daar bijvoorbeeld nog een reclame voor zoals YouTube doet, dan slokt dat al erg veel tijd op van een kijker. Het is aan de makers om uit te vogelen hoe er ook door andere manieren dan sponsoring geld kan worden verdiend door de content creators, maar dus ook door de makers van de app zelf.

Kortom, de weg naar succes met een app is lang en kost enorm veel geduld. Maak je echter een kwalitatief goede app die voldoende wordt geüpdatet en in veel talen beschikbaar is, dan zullen zowel consumenten als bijvoorbeeld Google je app sneller opmerken. Zelfs bij succes moet je zeker niet achterover gaan hangen, maar als het goed is zijn de inkomsten van je app en de feedback van de gebruikers juist een enorme motivator om die app nog beter te maken en het hopelijk uiteindelijk tot die bijzondere editor’s choice binnen Google Play te schoppen.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Android, ios, smartphone

Laatste Vacatures