Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Amerika wil belasting heffen in virtuele werelden

Volgens een Amerikaanse econoom moeten overheden beter letten op MMORPGs. De opkomst van deze gamesvorm biedt volgens hem namelijk goede mogelijkheden voor de belastingdienst, al was het maar om het 'echte' geld dat te verdienen is aan de online activiteiten.Econoom Dan Miller speelt in zijn vrije tijd MMORPGs. Hij is aan het onderzoeken welke raakvlakken de virtuele economiën met de echte wereld heeft. Zijn bedoeling is om uiteindelijk belasting te kunnen heffen in de virtuele wereld, zodat virtueel bezit en virtuele rijkdom beter verdeeld kunnen worden.

Uiteraard richt Miller zich in eerste instantie vooral op Second Life, die al een eigen economie en muntsoort (Linden Dollar) heeft. Aangezien deze Linden Dollars makkelijk om te zijn in échte dollars, is er veel geld te verdienen met het spel. Dit geld moet uiteraard belastbaar zijn. Op dit moment is het al verplicht voor Amerikaanse inwoners om hun inkomsten uit spellen op te geven aan de belastingdienst, maar de precieze wetgeving is niet voldoende afgestemd op virtuele economiën.

Bron: Ars Technica

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie