Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

AMD ziet voorlopig geen heil in physics

Gamers willen niet alleen realistische beelden, maar ook realistische physics in hun games. De complexe berekeningen die hiermee gepaard gaan kunnen worden gedaan door een externe kaart (zoals Ageia's PhysX) of door de gpu zelf. Maar AMD ziet hier voorlopig weinig heil in.Grafische fabrikanten AMD en nVidia weten beiden hoe belangrijke physics processing is voor gamers en hebben daarom allebei een eigen manier ontwikkeld om deze berekeningen in de gpu uit te voeren.
Afgelopen september mengde ook Intel zich in het spel door Havok op te kopen, een bedrijf wiens physics software door veel spelfabrikanten gebruikt wordt. AMD ziet deze stap als de voorlopige doodsteek voor physics.

Volgens AMD krijgt de nieuwe Havok FX-engine maar weinig steun omdat het nu eigendom van Intel is. De kans bestaat zelfs dat Havok compleet stopt met de ontwikkeling van de Havok FX-engine. De reden hierachter is dat Microsoft en Intel graag hardwarematige ondersteuning voor physics in DirectX 11 wil krijgen en een softwarematige engine zoals Havok FX dan weinig zin meer heeft. Hoe nVidia over physics denkt is niet bekend; aanvankelijk zou het de 680i-chipset met drie pci-express-sloten introduceren. Het derde slot zou dan gebruikt kunnen worden voor een gpu die de physics-berekeningen op zich neemt, maar tot nu toe blijft het angstvallig stil rondom deze technologie.

DailyTech

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie