Amazon wil advertenties in Kindle-ebooks?

Amazon zou op korte termijn wel eens kunnen beginnen met het plaatsen van advertenties in elektronische boeken voor de Kindle.

Dat valt af te leiden uit een patentaanvraag op een techniek waarbij advertenties geplaatst worden die toegespits zijn op de content van een ebook.

Het gaat om precies te zijn om twee patenten, met de namen "On-Demand Generating E-Book Content with Advertising" en "Incorporating Advertising in On-Demand Generated Content." In de patenten beschrijft Amazon dat traditionele boeken normaliter geen advertenties bevatten, of dat de advertenties snel achterhaald zijn. In elektronische boeken is het wel mogelijk om contextgevoelige advertenties te plaatsen. Dit kan op basis van de content (zoals advertenties voor reizen in een Lonely Planet) of op basis van het lezersprofiel (die gekoppeld is aan een Amazon gebruikersaccount).

Naast ebooks wil Amazon de advertenties ook in geprinte boeken plaatsen. Het gaat hierbij om boeken die via de on-demand-dienst van Amazon besteld worden en dus op maat gemaakt kunnen worden. Het plaatsen van advertenties zou boeken mogelijk goedkoper kunnen maken. Het lijkt er eveneens op dat er ook advertentievrije varianten mogelijk zijn.

The Register

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten