Albert.nl stimuleert impulsaankoop

Online supermarkt Albert.nl heeft deze week een nieuwe site gelanceerd. Het gaat om de grootste vernieuwing sinds de start in 2001. De shop wil een winkelervaring bieden die meer lijkt op het winkelen in een fysieke supermarkt, inclusief het stimuleren van impulsaankopen. In 2006 boekte Albert.nl een omzetstijging van zo'n 25 procent. Albert Heijn wil niet zeggen of de site winst maakt.



Voorzitter Herman van der Geest van het Platform Detailhandel raadde ondernemers onlangs op geen webwinkel te openen. "Ondernemers met een bakstenen winkel die ook een webwinkel openen, missen direct omzet uit impulsaankopen," zei Van der Geest tegen radiozender BNR

De vernieuwde site van Albert.nl, die artikelen in assortiment heeft van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, wil juist inspelen op impulsaankopen en bezoekers inspireren tot aankopen die niet op hun boodschappenlijstje staan.

"Bij de oude site lieten we klanten bestellen door hen een lijstje te laten afwerken," zegt woordvoerder José Mes van Albert Heijn. De nieuwe site biedt meer een fysieke winkelervaring. Mes geeft een voorbeeld: "Als mensen naar de visafdeling gaan, zien ze ook een citroen staan. Bij de oude site was dat niet zo, en stond de citroen bij de groente- en fruitafdeling." Zo kunnen nu ook vlees en aardappels bij elkaar staan. En worden overal aanbiedingen getoond.

Een ander voorbeeld van dit ‘inspireren' zijn de menusuggesties die bezoekers overal op de verschillende ‘afdelingen' van de site zien staan. Bezoekers kunnen direct alle ingrediënten voor een menu bestellen. Op de oude site waren zulke menusuggesties heel beperkt aanwezig, zegt Mes.

Nieuw op de site zijn themashops, zoals een shop speciaal voor 'feestjes'. Het visuele aspect speelt een belangrijke rol op de nieuwe site. Bij alle producten staat een afbeelding.

Wat ook op de oude site al kon, is het invullen van een bonuskaartnummer. "Wie zijn bonuskaartnummer invult, ziet welke boodschappen hij de afgelopen periode heeft gedaan. Dat kan als inspiratie dienen voor het doen van online bestellingen."

Groei van 25 procent
Sinds de lancering van Albert.nl stijgt de omzet van de site elk jaar met zo'n 25 procent. Volgens Mes kiest Albert Heijn voor een beheerste groei. Het bezorggebied van Albert.nl is Midden- en West-Nederland, Noord Brabant en een deel van Gelderland. Daarmee bereikt de supermarkt zo'n 65 procent van de Nederlanders. Bezoekersaantallen van de site wil Albert Heijn niet noemen.

De prijzen van de bijna 10.000 producten die via Albert.nl zijn te bestellen, zijn hetzelfde als in de fysieke winkels. Bezorgkosten variëren van iets minder dan 5 euro (daltarief) tot 9 euro (piektarief). De prijs hangt af van het bezorgmoment dat een klant kiest. Bij Albert.nl werken zo'n 700 medewerkers, waarvan het grootste deel werkzaam is als bezorger of orderpikker. Een klein clubje is werkzaam op het hoofdkantoor en bij de klantenservice. Bezorging vindt plaats vanuit twee distributiecentra, in Utrecht en Rotterdam. Klanten in Gelderland en Brabant krijgen hun boodschappen via overslagplaatsen thuisbezorgd.

Slecht bereikbaar
Deze week heeft Albert.nl de vernieuwing bij haar klanten aangekondigd. Op donderdag was de site door een grote toestroom van nieuwsgierigen vaak niet bereikbaar. "We hebben extra capaciteit ingezet, maar dat blijkt niet voldoende," licht Mes toe.


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten