Advertenties Google op basis van uw online interesses

Of u wil of niet, advertenties zijn een irritatie waarmee u moet leren leven. Advertenties betalen niet alleen uw favoriete tv-programma's, maar ook uw favoriete websites en clouddiensten bestaan bij gratie van de advertentie-inkomsten die ze binnenhalen. De meeste irritante advertenties zijn advertenties voor producten of diensten waar u niet in bent geïnteresseerd. Google wil u relevantere advertenties bieden door ze te baseren op uw online interesses en activiteiten. Google verwacht dat gerichte advertenties winstgevender zijn en als minder storend worden ervaren.


Met Google's nieuwe advertentiesysteem kunt u zelf aangeven in welke advertenties u bent geïnteresseerd door uw interessegebieden aan de internetgigant door te geven. Uw interesses worden vervolgens gekoppeld aan uw browser zodat u tijdens het websurfen alleen die advertenties ziet waarin u mogelijk bent geïnteresseerd.

Het oude systeem maakte gebruik van sleutelwoorden op websites om te bepalen welke advertenties er werden getoond. In de praktijk bleek dit systeem echter niet goed te werken. Indien u namelijk op een medische website een artikel leest over een enkelverstuiking dan bent u waarschijnlijk meer geintesseerd in advertenties voor nieuwe sportschoenen dan in advertenties voor allerlei goedkope medicijnen.

Internetgebruikers hoeven niet mee te doen aan het nieuwe systeem. Indien u aangeeft dat u niet bent gediend van gerichte advertenties dan zet Google een cookie op uw systeem zodat u niet meer wordt lastiggevallen. Dit betekent wel dat wanneer u regelmatig de cookies op uw computer verwijderd Google regelmatig informeert wat uw interesses zijn. Google wil het zijn gebruikers zo makkelijk mogelijk maken en daarom komt het binnenkort met een speciale add-on voor zowel Firefox als Internet Explorer.


Meer informatie: googleblog.blogspot.com

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten