abonneren

Adverteerders protesteren tegen deal Google en Yahoo

Een groep adverteerders heeft een brief geschreven aan de Amerikaanse regering waarin ze hun bezorgdheid uitspreken over de aankomende advertentiedeal tussen de internetgiganten Yahoo en Google.Volgens de Association of National Advertisers (ANA) krijgen Google en Yahoo door de deal de controle over 90 procent van de zoekadvertentiemarkt. De ANA vertegenwoordigt de belangrijkste adverteerders in de VS.

De ANA verwacht dat de samenwerking tussen Yahoo en Google de competitie in de zoekmachinemarkt vermindert, macht concentreert, de keuzevrijheid van de consument inperkt en mogelijk de prijs voor online advertenties drastisch verhoogt.

Yahoo blijft er van overtuigd dat de deal met Google goed is voor zowel adverteerders als consumenten. De deal verstevigt Yahoo's positie in de online zoekadvertentiemarkt. Maar dit zal volgens Yahoo er juist voor zorgen dat er een betere markt komt voor adverteerders.

Volgens een woordvoerder van Google denken veel adverteerders dat een samenwerking tussen de twee internetgiganten hen zal helpen beter hun doelgroep te bereiken. Zo lang de prijs van een online advertentie wordt bepaald door een online veiling hebben volgens Google veel adverteerders geen probleem met een eventuele samenwerking.

De deal tussen Google en Yahoo zal alleen betrekking hebben op de VS en Canada.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: