abonneren

5 succesvolle Nederlandse Kickstarter-projecten: deel 2

Crowdfunding heeft zoveel Nederlandse projecten tot stand gebracht, dat we ze niet allemaal kwijt konden in één artikel. Daarom nogmaals vijf bijzondere succesverhalen, waaronder SnappCar, De Correspondent en Beam.

Lees eerst deel 1: 5 succesvolle Nederlandse Kickstarter-projecten, met o.a. Awesomenauts en Homey.

De Correspondent

Veel mensen weten dit wellicht niet, maar online nieuwsmedium De Correspondent is ook gefinancierd door middel van een crowdfunding-campagne. De initiatiefnemers presenteerden hun plan in maart 2013 in De Wereld Draait Door en vroegen de kijkers of zij bereid waren om een jaarlijkse bijdrage van 60 euro te doneren. De benodigde 15 duizend backers werden al in een dikke week gerealiseerd en eind september werd de website gepresenteerd. Inmiddels is De Correspondent uitgegroeid tot een volwaardig nieuwsmedium waar je voor zes euro per maand verdiepende nieuwsartikelen en columns kunt lezen. 

De website focust op kwaliteit en levert geregeld artikelen van gerenommeerde journalisten en columnisten als Rob Wijnberg, Arnon Grunberg en Femke Halsema. Kritiek was er ook, want hoewel de website beloofde om de journalistiek te vernieuwen, was het gros van de originele schrijvers wel uit diezelfde gevestigde journalistenorde waar het medium tegenaan wilde schoppen. Toch draait De Correspondent goed en zijn er inmiddels via de website tien zelf uitgegeven boeken te bestellen.

SODAQ One

SODAQ is een webshop die gespecialiseerd is in Arduino. Het bedrijf heeft al drie keer een Kickstarter-campagne gedaan, de laatste keer voor een board waarmee je eenvoudig allerlei Internet of Things (IoT)-projecten kon creëren. De SODAQ One had 20 duizend euro nodig, maar haalde maar liefst 76 duizend euro op. Ook SODAQ kon daardoor meer functies aan het product toevoegen. Jan Willem Smeenk van SODAQ: “we hebben toen met name de software flink uitgebreid door gratis een complete tracker-applicatie mee te leveren.” Ook werd er een extra doel toegevoegd als het project tenminste 50 duizend euro zou ophalen: een actieve GPS-antenne. 

De eerste boards zijn eind 2016 verscheept naar de backers en via de webshop is het board nu ook te verkrijgen voor 108 euro. Net zoals bij veel Kickstarter-campagnes kregen backers zogenoemde early-bird korting: voor 75 euro kon je de SODAQ One tijdens de campagne bestellen.

“Kickstarter geeft een enorm goeie exposure en wereldwijde bekendheid. We zijn intussen al weer bezig een nieuwe campagne voor te bereiden.” Smeenk vindt het belangrijk dat bedrijven zich professioneel opstellen, “het is belangrijk om je aan de beloofde levertijden te houden. Andere projecten leveren soms maanden later of helemaal niet. Dat is slecht voor het project maar schaadt ook het imago van Kickstarter en andere crowdfunding-platformen.” 

Klinkt goed, maar ook SODAQ had problemen met de levering van de SODAQ One met TTN-Gateway en SODAQ moest zich verontschuldigen voor de vertraging in levertijd. Ook waren sommige backers verbaasd dat hun SODAQ One met een andere antenne dan in de campagne werd geleverd. SODAQ heeft vervolgens gecommuniceerd dat de geleverde antenne beter was dan de originele antenne, maar dit geeft ook aan dat heldere communicatie bij een crowdfunding-campagne erg belangrijk is.

“Het is belangrijk om je aan de beloofde levertijden te houden. Andere projecten leveren soms maanden later of helemaal niet. Dat is slecht voor het project maar schaadt ook het imago van Kickstarter en andere crowdfunding-platformen.”

Wooting One

Wooting One is een Kickstarter-campagne die een paar maanden geleden werd afgerond met een financiering van ruim 135 duizend euro. Begin dit jaar moet het analoge mechanische toetsenbord geleverd worden aan de honderden backers. Het toetsenbord is speciaal ontworpen voor gamers en van elke toets kan geregistreerd worden hoe diep het is ingedrukt. Het toetsenbord is bovendien modulair zodat je toetsen gemakkelijk kunt uitwisselen, hiervoor wordt speciaal gereedschap meegeleverd. 

Je hebt twee soorten schakelaars onder de toetsen, rode ‘linear silent’ en blauwe ‘non-linear clicky’. Bij de campagne kon je aangeven welk type jouw voorkeur had, maar je kunt zelfs per toets besluiten welk type mechanisme onder de toets moet zitten. De schakelaars zijn los verkrijgbaar. Het toetsenbord kost 160 euro, maar voor 200 euro heb je een complete set rode plus een complete set blauwe schakelaars. 

De behuizing is verkrijgbaar in verschillende kleuren en uiteraard heeft het toetsenbord RGB-leds die je per toets kunt instellen. Ook Wooting had te maken met langere productietijden en in tegenstelling tot de beloofde leverdatum van november 2016 is dit nu uitgesteld tot februari 2017. Het bedrijf werd hiervoor wel op de vingers getikt door de backers, aangezien het deze boodschap pas in oktober op de Kickstarter-pagina meldde.

Beam

Beam is een slimme projector met een lampfitting waar het de benodigde stroom uit haalt. Je richt de Beam op elk oppervlak om erop te projecteren. Je kunt de Beam ook gewoon op de vlakke kant neerleggen en met de meegeleverde kabel van stroom voorzien. Beam draait op Android en via alle Android-apps op je smartphone of tablet verstuur je draadloos allerlei inhoud naar de Beam. Maar ook iOS-gebruikers streamen gewoon via AirPlay films, foto´s en andere inhoud naar de projector. 

Beam werkt ook met zogenoemde If´s en Then´s. Zo kun je instellen dat als iemand om zeven uur ´s avonds thuiskomt (if), de projector automatisch een videoboodschap afspeelt (then). Het opzetten van deze If´s en Then´s doe je vanuit de Beam-app die voor iOS en Android beschikbaar is. De projector heeft een resolutie van 854 bij 480 pixels en 100 lumen. Twee kleine luidsprekertjes zijn eveneens in de Beam ingebouwd. De projector kost 499 euro. 

Don Molenaar van Beam Labs: “doordat we via Kickstarter meer dan 760 duizend euro hebben opgehaald, konden we dingen veel professioneler aanpakken. Hierdoor hebben we een veel beter product kunnen afleveren.” Ook Beam Labs is positief over crowdfunding.

“Het blijft voor ons een interessant middel om geld op te halen. Buiten het geld om krijgen we door onze campagnes op Kickstarter veel media-aandacht, feedback en een netwerk van potentiële klanten en distributeurs. Daarnaast kunnen we mede door een Kickstarter-campagne bepalen of er voor een bepaald product een markt is. Om deze redenen is het waarschijnlijk dat we via Kickstarter een nieuwe crowdfunding-campagne starten.”

Lees ook onze Beam-lamp review.

SnappCar

Net als Gerrard Street heeft ook SnappCar crowdfunding-campagnes via OnePlanetCrowd gedaan, één in 2014 en één in 2015. Het bedrijf werd in 2011 opgericht en levert een community voor mensen die hun auto aan anderen willen verhuren. Hiervoor wordt de normale verzekering van de verhuurder voor de verhuurtijd door SnappCar overgenomen. Huurders worden gecontroleerd doordat ze een rijbewijskopie moeten uploaden. Zo ben je als verhuurder goed ingedekt bij schade of diefstal. 

In 2015 nam SnappCar het Deense MinBilDilBil over en sindsdien is het bedrijf actief in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Beide keren werd de campagne met ruim een half miljoen euro ondersteund, in ruil daarvoor bood SnappCar backers – bij OnePlanetCrowd funders geheten – kortingscoupons voor het gebruik op de site. Het doel van de tweede campagne van SnappCar was vooral om meer personeel aan te kunnen trekken in binnen- en buitenland.

Tekst: Richard Veenstra

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Crowdfunding, Kickstarter, Beam, sosaq, wooting, snappcar, correspondent

Laatste reactie