4 redenen waarom Google opsplitst in 'Alphabet'

Google wordt opgesplitst in een nieuw bedrijf, Alphabet. De naam 'Google' blijft gewoon bestaan, maar alle afdelingen en divisies waaruit Google nu bestaat vallen straks onder de paraplu 'Alphabet'. Waarom is dit? 4 redenen waarom Google opsplitst.

1. Het is makkelijker te managen

Google is te groot aan het worden. De laatste jaren is binnen het bedrijf een wildgroei ontstaan aan divisies, kleine startups, overnames, en nieuwe projecten die allemaal zo ver van elkaar af staan dat het onmogelijk werd er nog overzicht op te houden.

Vanuit een puur bedrijfstechnisch standpunt is het slim om één groot paraplu-bedrijf te maken waarin alle divisies van elkaar worden losgetrokken. Zo houden oprichters Larry Page en Sergey Brin makkelijker overzicht en kunnen zij beter aansturen welke afdelingen welke kanten op moeten.
 

2. Google moet minder 'evil' worden

'Don't be evil' was ooit het mantra van Google. De wereld veranderen door informatie beschikbaar te maken, dat zou het nobele einddoel zijn. Hoewel dat goed gelukt is, is 'Don't be evil' allang niet meer hoe mensen tegen Google aan kijken.

Googles lucratieve verdienmodel is gebaseerd op heel veel heel persoonlijke informatie van gebruikers. Daardoor weet het bedrijf wie we zijn, waar we zijn, wat we doen, en misschien zelfs waaróm we dat doen. Je kunt discussiëren over of dat goed of slecht is - je krijgt er namelijk wel erg goede diensten voor terug - maar in de ogen van veel gebruikers weet Google eigenlijk te veel van ons.

Google heeft de laatste jaren een steeds minder vriendelijk imago gekregen. Het bedrijf komt over als een reus die zich in alle aspecten van je leven wil proberen te wringen. En dat pikken steeds minder gebruikers.

Een goed voorbeeld daarvan is de slimme thermostaat Nest. Dat begon als onafhankelijke startup, maar werd overgenomen door Google. Het verdienmodel van Nest zit in hardware, en niet in persoonlijke data. Toch heeft Nest direct een slecht imago, want veel consumenten linken de domotica nu meteen aan datagraaier Google. En wil je echt een thermostaat die alles doorstuurt naar zo'n bedrijf?

Door producten als Nest onder te brengen onder Alphabet, hebben dergelijke divisies minder last van Googles imago van de grote datahongerige en allesverslindende reus.

 

 

3. Google is nog lang niet 'too big to fail'

Google is met een waardering van 64 miljard dollar en een waarde van 450 miljard één van de grootste bedrijven ter wereld. Het bedrijf is inmiddels bijna synoniem geworden met internet, waarbij veel niet-technische gebruikers zelfs denken dat Google 'het internet' is. Met zoeken, video's, kaarten en email is Google zo machtig dat het niet lijkt alsof iets die macht ooit kan doen opbreken.

Toch is Google nog lang niet 'too big to fail'.

Het bedrijf heeft nog een aantal zwakke plekken, en social is daar de belangrijkste van. Op het interactieve web is een goed sociaal netwerk de achilleshiel van Google, dat geen kaas heeft gegeten van dit aspect. Dit is waar Facebook domineert, dat naast zijn eigen netwerk (1,2 miljard gebruikers) ook WhatsApp (950 miljoen gebruikers) en Instagram (500 miljoen gebruikers) bezit.

Het Google Plus-fiasco staat iedereen nog vers in het geheugen: Google probeerde wanhopig zijn honderden miljoenen gebruikers te dwingen om van Plus gebruik te maken, maar dat faalde grandioos.

Dat debakel heeft Google veel schade aangebracht. Het was namelijk één van de weinige keren dat de wereld Google zag falen, en dat betekende een klap voor het merk 'Google'. Het bleek namelijk ineens wél mogelijk dat Google iets fout deed.

Door de bedrijven op te splitsen hoopt Google een herhaling te voorkomen. Als het bedrijf nu nieuwe dingen wil proberen, kan het dat makkelijker doen zonder dat zoiets het merk Google beschadigt. En Google probeert graag nieuwe dingen...

 

 

 

 

4. Er breken nieuwe (en onzekere) tijden aan

Google diversiveert namelijk. Het bedrijf heeft altijd al geprobeerd uit te breiden naar nieuwe gebieden, en dat was vaak erg succesvol (zoals YouTube of email).

Maar er breken andere tijden aan. Larry Page en Sergey Brin wisten het internet zoals we dat nu kennen te scheppen, maar 'het internet' breidt zich nu uit naar de echte wereld en dat is misschien wel iets waar het duo de plank kan misslaan. Slimme auto's, slimme huizen, virtual reality, een eigen provider (Google Fiber en Google Fi), het zijn allemaal onderdelen die zo radicaal anders zijn dan wat Google altijd deed...

Omdat Google zich op zo veel nieuwe terreinen bevindt, is de kans groter dat er straks eens iets níét in goud verandert. Je mag als bedrijf dan nog zoveel van het web weten, als het gaat om virtual reality weet iedereen op dit moment even veel. De kans is dan aanzienlijk groter dat Google ergens de plank wel mis gaat slaan. En als dat gebeurt, dan wil je die diensten gescheiden houden van de merknaam 'Google'.

 

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten