31 procent surft over het web tijdens het tv-kijken

© CIDimport

31 procent surft over het web tijdens het tv-kijken

Geplaatst: 3 november 2008 - 07:11

Aangepast: 17 november 2022 - 08:44

Redactie ID.nl

Veel mensen surfen over het web terwijl ze tegelijkertijd televisie kijken. Uit een recent onderzoek van Nielsen blijkt dat oude en nieuwe media niet met elkaar concurreren, maar elkaar overlappen. UIt het onderzoek blijkt een sterke correlatie tussen tv-kijken en websurfen. Hoe meer mensen over het web surfen, des te meer kijken ze televisie.

Veel mensen surfen over het web terwijl ze tegelijkertijd televisie kijken. Uit een recent onderzoek van Nielsen blijkt dat oude en nieuwe media niet met elkaar concurreren, maar elkaar overlappen.UIt het onderzoek blijkt een sterke correlatie tussen tv-kijken en websurfen. Hoe meer mensen over het web surfen, des te meer kijken ze televisie. De mensen die veel over het internet surfen, kijken meer dan 250 minuten per dag televisie. Mensen die bijna nooit over het websurfen, kijken per dag 220 minuten televisie.

De conclusies uit het onderzoek kunnen de groeiende ongerustheid bij televisiemaatschappijen een beetje wegnemen. Televisiemaatschappijen zijn bang dat het internet kijkers weghaalt en daarmee advertentie-inkomsten. De conclusies verklaren tevens de paradox tussen het groeiende aantal tv-kijkers en de toenemende populariteit van nieuwe media.

"Mensen kijken meer dan ooit televisie, maar er zijn ook heel veel mensen die over het internet surfen. Waar halen ze de tijd vandaan om beide activiteiten te doen? Nu blijkt dat ze beide activiteiten tegelijkertijd doen," aldus Nielsen-woordvoerder Gary Holmes. Dit is de eerste keer dat Nielsen een onderzoek deed naar de relatue tussen websurfen en tv-kijken. Aan het onderzoek deden 3.000 mensen mee.

In het onderzoek werd geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende manieren dat mensen die tv-kijken het internet gebruiken. De populairste online activiteiten zijn webzoeken, e-mailen en winkelen.

Televisiekijken neemt nog steeds veel meer tijd in beslag dan websurfen; 127 uur tegenover 26 uur per maand. Internetgebruikers kijken gemiddeld twee uur en 19 minuten naar online videofilmpjes. Tienermeisjes kijken het meeste naar online videofilmpjes.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten