Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

2008: slechtste jaar voor de muziekindustrie ooit

Muziekliefhebbers hebben in 2008 definitief de stap gezet naar het internet. Voorheen bestond een muziekcollectie uit meerder planken met CDs. Tegenwoordig staat alles op een enkele draagbare mediaspeler. Door de gigantische groei in digitale muziek ziet de muziekindustrie zijn omzet sterk dalen. Uit de laatste statistieken van Nielsen SoundScan blijkt dat 2008 het slechtste jaar was voor de muziekindustrie sinds in 1991 werd begonnenmet het monitoren van de industrie.
Het aantal verkochte muziekalbums nam af met 14 procent vergeleken met 2007. In 2008 zijn er in totaal 428,5 miljoen albums verkocht. Sinds de verkooppiek in 2000, toen er 785,1 miljoen albums werden verkocht, is de verkoop met 45 procent afgenomen.

Online muziekwinkels als Apple's iTunes zagen een stijging in het aantal verkochte muziekbestanden. iTunes zag een groei van maar liefst 27 procent naar 10,7 miljard verkochte muzieknummers. De groei is echter flink minder dan de 45 procent groei in 2007.

Muziekbedrijven maken minder winst op een digitaal album dan op een fysiek album. De stijging in online verkopen kan dan ook niet de daling in fysieke verkopen compenseren. De muziekindustrie is wanhopig op zoek naar nieuwe technologieën en diensten om geld mee te verdienen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie