Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

15.000 dollar voor een verhaal op Digg

Dubieuze marketingbedrijven vragen bedragen tot wel 15.000 dollar om een verhaal op Digg te laten verschijnen. Met de groeiende populariteit van de democratische nieuwssite Digg neemt ook de manipulatie van de site toe. Digg trekt dagelijks zo'n 1,5 miljoen bezoekers. Gebruikers van Digg bepalen welke nieuwsverhalen op de site worden getoond. Hoe populairder een verhaal hoe prominenter de positie op de site. Het aantal stemmen (diggs) en de status van een stemmer (digger) zijn bepalend voor de positie van een verhaal.
Digg begon als een site met technologienieuws, maar bevat ondertussen ook nieuws over andere onderwerpen.

Een prominent verhaal op Digg is ‘goud’ waard voor marketeers en spammers. Mede omdat veel weblogs en websites linken naar populaire Digg-verhalen. News.com schreef gisteren over de uiteenlopende praktijken van marketeers om verhalen op de site te laten verschijnen.

Zo brengt de site User/Submitter mensen die met een verhaal op Digg willen verschijnen en gebruikers (diggers) met elkaar in contact. Gebruikers ontvangen een halve dollar per drie verhalen die zij ‘diggen’. Een ‘indiener’ betaalt 20 dollar per verhaal plus een dollar voor elke stem. Andere voorbeelden van sites die het stemproces manipuleren zijn Spike the Vote en Friendly Vote.

Een andere manier om Digg te manipuleren, is infiltratie in de Digg-gemeenschap. Zo zijn er spammers die proberen om een reputatie op te bouwen in de gemeenschap om zo flinke invloed te krijgen op het stemproces.

“Bedrijven betalen bedragen tot wel 15.000 dollar om hun content op Digg te laten verschijnen,” zegt Neil Patel van internet marketing bedrijf ACS tegen News.com. “Als een verhaal populair wordt op Digg, kan dat voor een flinke stijging in zoekmachineresultaten zorgen.”

Manipulatie gebeurt dagelijks
Digg is zich maar al te goed bewust van de manipulatie die plaatsvindt. “Het gebeurt dagelijks,” zegt Jay Adelson, CEO van Digg. De zelfcorrigerende werking van een grote gemeenschap werkt zuiverend. Maar Digg heeft ook een waarschuwingssysteem ontwikkeld, zegt Adelson. “Op basis van informatie die alleen wij kunnen zien, weten we wanneer er sprake is van manipulatie.” Adelson vertelt niet hóe dat systeem werkt.


Bron: Emerce.nl

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie