Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

1,5 miljoen Jeeps teruggeroepen na sofware-hack

Fiat Chrysler roept bijna anderhalf miljoen auto's terug naar de garage, nadat hackers aantoonden dat een Jeep makkelijk te over te nemen was door in te breken op het besturingssysteem. Het is één van de grootste terugroepacties ooit, al rijden de kwetsbare modellen alleen in Amerika rond. Klanten krijgen in de garage een software-update voor de auto. 
Hackers toonden vorige week aan dat het mogelijk was een Jeep Ram over te nemen van een afstand. De hackers konden de besturing van de auto overnemen, zoals de snelheid of de stuurrichting. Ook waren zaken als de airconditioning aan te passen.

Geen ongelukken

Volgens Fiat Chrysler zijn er geen ongelukken gebeurd naar aanleiding van de hack. Die werd uitgevoerd door twee gespecialiseerde hackers, in samenwerking met tech-tijdschrift Wired. De publicatie was de belangrijkste aanleiding voor de terugroepactie.

Chrysler zegt dat het nog nooit had gehoord van een auto die gehackt werd, en dat het bedrijf de auto's met de nieuwe update voorziet van 'een overdaad aan veiligheid'.

Fysieke recall

Het is niet bekend waarom de software-update niet over-the-air wordt verstuurd. Mogelijk wil Chrysler in de eerste plaats de controle van de update zelf in de hand houden. Daar komt kritiek op, met name van software-ontwikkelaars en beveiligings-experts. "Als je je software moet updaten door een fysieke terugroep, moet je misschien maar geen software maken", schrijven sommigen.

Mijlpaal

De terugroepactie is een belangrijke mijlpaal voor de auto-industrie. Omdat auto's steeds slimmer worden, worden ook steeds meer systemen centraal aangestuurd. Als dat centrale systeem over te nemen is, ontstaan er veel risico's voor auto's. Autobedrijven hebben daar tot voor kort nog nooit mee van doen gehad, en het is maar de vraag of de fabrikanten genoeg van software-beveiliging snappen om auto's écht veilig te maken.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Software, slimme auto, jeep, fiat chrysler

Nieuws headlines

Laatste reactie