Wie filmpjes en muziek op zijn of haar computer bewaart, heeft ook een goede mediaspeler nodig. Je wilt tenslotte ieder audio- en videoformaat soepel afspelen, zonder gezeur met videocodecs, ondertiteling en audiosporen. Welke mediaspeler kan je het beste kiezen?

Tijdens de installatie van KMPlayer krijg je de mogelijkheid om allerlei extra onderdelen te installeren. De functie van sommige onderdelen is niet helemaal duidelijk, waardoor het lastig kiezen is. KMPlayer heeft weliswaar een gelikte interface, maar jammer genoeg is er door de samenwerking met Pandora TV veel onnodige poespas aanwezig. De ontwikkelaar heeft het startvenster namelijk vervuild met allerlei commerciële content uit Azië. Veel video’s zijn vanwege regiorestricties met een Nederlands ip-adres vaak niet eens te bekijken. Gelukkig zit er in het programma ook een mediaspeler verstopt die overweg kan met lokale bestanden. Je maakt eenvoudig een mediabibliotheek aan, waarin je alle muziek, series en films gemakkelijk terugvindt. De makers van KMPlayer claimen dat het programma iedere container soepel afspeelt. De codec-ondersteuning is inderdaad dik in orde, want de mediaspeler heeft met weinig audio- en videoformaten problemen. Prettig is dat KMPlayer de mappenstructuur van een dvd keurig weergeeft. Het afspelen van complete bluray-rips is wel iets lastiger, omdat het programma niet alle hoofdstukken indexeert. Daarnaast lust deze mediaspeler geen iso-images. Een leuk extraatje is dat je tijdens de weergave van een film simpel een opname start. Op die manier bewaar je bijvoorbeeld een mooi fragment van een film in een apart bestand. De gebruikersomgeving bevat verder een aparte 3D-knop om te switchen tussen side-by-side en top-bottom. Vervelend is dat het programma regelmatig vastloopt bij het beëindigen van een film, waardoor een herstart noodzakelijk is.

5,0

brede codec-ondersteuning

commerciële content