}
abonneren

Presteer beter in de zoekresultaten met Google Search Console

Zoekmachines zijn soms zo mysterieus. Je kunt nog zoveel SEO-tips opvolgen, het is nooit helemaal duidelijk hoe ze te werk gaan. Kon je maar een beetje achter de schermen kijken. Gelukkig is dat mogelijk. Google Search Console is een gratis dienst die een kijkje in de keuken biedt. Zo kun je als ondernemer een beter beeld krijgen van hoe jouw website naar voren komt in de zoekresultaten.
Partnerbijdrage

Als ondernemer werk je er hard aan om je SEO op orde te krijgen en zo bezoekers te trekken. Google Search Console is een belangrijke tool om mee aan de slag te gaan als je wilt dat jouw site goed rankt bij zoekmachines. Het biedt een aantal onmisbare opties en inzichten die anders moeilijk te verkrijgen zijn. Zo kun je met Search Console zien welke pagina's van je website goed of juist minder goed presteren. Je kunt zien waar bezoekers van je site naar gezocht hebben en welke sites naar jou linken. Ook kun je zien hoe het er precies uitziet als jouw site genoemd wordt in de zoekresultaten.

Boost je domein in de zoekresultaten

Google Search Console geeft je niet alleen inzicht, het laat je ook actie ondernemen. Zo kun je bepalen welke pagina's wel en niet gecrawld moeten worden door de zoekmachine en geeft het je handvatten om meer informatie in de zoekresultaten te tonen dan alleen je websitenaam. Het is een onmisbare tool voor de meest ervaren SEO-expert, maar ook bedrijfseigenaren die er minder diep in zitten kunnen hier waardevolle gegevens uit halen.

Wat kun je met Google Search Console?

Als je jouw site koppelt met Search Console, krijg je op het beginscherm een aantal opties te zien. Dit kun je er in het kort allemaal vinden:

● Overzicht: hier zie je de grote lijnen van de prestaties van jouw site in Google. Denk aan het aantal keer dat er op een link naar jouw site is geklikt, en het aantal pagina's van jouw site dat is geïndexeerd door de zoekmachine.

● Prestaties: hier vind je meer gedetailleerde informatie over hoe jouw site presteert in de zoekresultaten. Hoe vaak wordt jouw site getoond in de zoekresultaten? Welke ranking hebben de belangrijkste zoekwoorden? Hoe vaak wordt er daadwerkelijk op geklikt? Alle informatie is te filteren op, bijvoorbeeld, een bepaalde periode.

● URL-inspectie: hier krijg je de optie een specifieke url in te voeren van jouw website. Zo krijg je informatie over of hij geïndexeerd is door Google en of de mobiele variant goed werkt.

● Dekking: bekijk hier welke pagina's van je site Google niet kan indexeren en waarom dat is. Je ziet hier bijvoorbeeld niet gevonden pagina’s (404) of serverfouten.

● Sitemaps: een sitemap is een plattegrond van je website. Zoekmachines kunnen die gebruiken om de structuur van je website door te krijgen en zo beter door te krijgen wat er belangrijk is op jouw site. Als je een sitemap hebt, kun je die hier indienen zodat Google 'm kan doorlopen.

● Mobiele bruikbaarheid: steeds meer mensen bezoeken websites op hun mobiele telefoon. Google vindt het daarom belangrijk dat websites er ook op kleine schermpjes van smartphones goed uitzien. Zorg dus dat je site responsive is (zich aanpast aan de schermgrootte) of een mobiel thema heeft. Als Google problemen ontdekt, dan wordt dat hier weergegeven.

● Links: een belangrijke manier om hoger te scoren in de zoekresultaten, is door links naar jouw site te krijgen van andere sites . Hoe meer links van betrouwbare sites, hoe belangrijker Google jouw website gaat vinden. Hier kun je precies zien welke sites naar jouw website linken. Gebruik dit voor je linkbuilding.

Aanmelden en verifiëren

Net als Google Analytics, dat de bezoekersaantallen op je website bijhoudt, is Search Console een gratis dienst van Google. Je kunt je aanmelden met je Google account. Daarna moet je even aantonen dat jij de eigenaar bent van die website. Dit kan alleen als je een eigen website met webhosting en domein hebt. Jouw site verifiëren gaat als volgt:

● Log in bij Google Search Console en voeg je site toe bij 'property toevoegen'. Voeg ook eventuele subdomeinen apart toe.

● Vervolgens verifieer je de site door een HTML-bestand van Google te uploaden. Door dit te doen, weet Google dat jij eigenaar bent van de site, en kun je Search Console gebruiken. Het is ook mogelijk een stukje onzichtbare HTML-code te plakken op je site.

● Klik op 'nu verifiëren. Google gaat nu op zoek naar het bestand met de HTML-code. Zodra dit gevonden is, kun je Google Search Console gebruiken.

● Geef een voorkeursdomein aan. Is jouw domeinnaam zowel met als zonder ‘www’ ervoor beschikbaar? Voer ze beide in als property en geef aan welke het belangrijkst is. Datzelfde geldt voor domeinen met https en http.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Geschreven door: - - op

Category: Partner

Tags: website, Zoekresultaten, Zoekmachines, seo, Google Search Console, SEO-tips, resultaat

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Java Developer - CGI