Wat is Ello? En 4 andere vragen over het populaire sociale netwerk

Een half jaar oud sociaal netwerk, genaamd Ello, is van de ene op de andere dag waanzinnig populair. Er komen zelfs zo veel nieuwe gebruikers bij, dat Ello tijdelijk het nieuwe aantal gebruikers stop moest zetten. Wat is Ello eigenlijk, en waarom willen we er allemaal ineens op? 5 vragen over het nieuwe sociale netwerk.

Lees ook: 4 manieren om anoniem te blijven op internet

 

1. Wat is Ello?

Ello.co is een sociaal netwerk dat een soort combinatie is van Facebook, Twitter en Tumblr. Gebruikers kunnen er korte berichten posten met bijvoorbeeld foto's of gif'jes, die vervolgens in een tijdlijn aan je vrienden worden getoond. Het design ziet er simpel uit, met alleen het minimaal nodige aan tekst en veel witruimtes. Dat ziet er lekker rustig uit, al krijgt het uiterlijk ook veel kritiek van designers.

Ello is een privacyvriendelijk sociaal netwerk, waarop geen advertenties staan en waarbij je persoonlijke gegevens niet verkocht worden aan ondoorzichtige derde partijen, en juist dát maakt het zo populair.

2. Hoe zorgen ze dan dat je privacy zo veilig blijft?

Simpel: Door je gegevens niet te verkopen aan adverteerders. In het minimalistische design zijn geen advertenties te bekennen, en je persoonlijke data wordt niet doorverkocht aan adverteerders. Sterker nog, Ello kan zelf niet eens zien wat je op het sociale netwerk post omdat alle berichten standaard versleuteld zijn.

Ello zegt dat de data van gebruikers heilig is en vooral ook echt van de gebruikers zelf is. De hele website en de community zijn gebouwd op dat vertrouwen, zoals te lezen is in het manifest van de site.

3. Hoe verdient Ello dan geld?

Ello wil geld verdienen via donaties van leden. Of dat werkt, is maar de vraag, want er zijn al meerdere sociale netwerken geweest die hetzelfde doel voor ogen hadden en daar grandioos in faalden. Bovendien weet Ello dat geen hond lid wordt van de website als je er een abonnement op moet nemen - daarvoor zijn er nog steeds te veel gratis alternatieven.

Uiteindelijk wil Ello ook speciale functies gaan aanbieden die wat extra geld kosten. In principe is alles gratis, maar bepaalde extra functies kosten dan een klein bedrag. Om wat voor functies het gaat, is nog niet bekend, net als de kosten daarvan, maar als we onze fantasie zouden gebruiken zou je kunnen denken aan extra fonts voor je profiel of de mogelijkheid om berichten naar onbekenden te sturen. Aangezien Ello nog in bèta verkeert, is het ook niet bekend wanneer die functies beschikbaar zouden komen.

Er is echter nog een andere manier waarop Ello zijn geld bij elkaar sprokkelt: Investeringen. Zo haalde het bedrijf onlangs bijna een half miljoen dollar binnen van een grote investeerder, al komt dat het netwerk wel op kritiek te staan. Sceptici vinden dat je door het aannemen van investeringsgeld jezelf al verkoopt, omdat je bij voorbaat al weet dat je het netwerk overdraagt aan iemand anders.

4: Waarom is Ello ineens zo populair?

Geen idee. Ello werd al in maart opgericht, maar werd nooit echt populair. Sinds vorige week stromen de aanmeldingen echter binnen. Aanvankelijk 4,000 per uur, en dit weekend zag de website tot wel 34,000 nieuwe gebruikers per uur registreren. Om de servers te ontlasten moesten de ontwikkelaars de nieuwe registraties stopzetten, waardoor Ello alleen nog op uitnodiging te bezoeken is. Die uitnodiging moet je krijgen van iemand die al lid is geworden. Ieder nieuw lid krijgt 5 'invites' om vrienden uit te nodigen.

De opkomende populariteit heeft waarschijnlijk te maken met de weerzin die mensen steeds meer hebben tegenover Facebook. Het privacybeleid van die website was al nooit om over naar huis te schrijven, maar de laatste maanden werden er steeds meer maatregelen doorheen gedrukt die nóg meer informatie verzamelden zodat Facebook nóg beter weet wie je bent. Het begint ernaar uit te zien dat mensen dat eindelijk zat zijn en op zoek gaan naar alternatieven.
 

5. Wordt Ello de nieuwe Facebook?

Dat is nog maar bezien, want Facebook zal met zijn 1,2 miljard (!) gebruikers nog wel even blijven bestaan. Bovendien lijken gebruikers nog niet massaal weg te lopen bij Facebook, ondanks het geschreeuw als de site weer eens een nieuw advertentienetwerk introduceert. Een goed voorbeeld is de overname van WhatsApp: toen Facebook aankondigde dat over te nemen, riepen mensen massaal te stoppen met de chat-dienst. In het half jaar sinds dat gebeurt is heeft WhatsApp bijna 50% méér gebruikers erbij gekregen - de dienst wordt nu door 600 miljoen mensen gebruikt.

Ook speelt natuurlijk mee dat een sociaal netwerk alleen populair wordt als er genoeg activiteit is. Het is maar de vraag hoe veel mensen écht actief worden op Ello. Dat zullen we over een maandje of twee moeten bekijken.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten