'Verkoop Apple Watch maakt vrije val, Garmin-smartwatches erg populair'

Uit de nieuwste cijfers van marktanalist IDC blijkt dat het er met de smartwatch-markt niet zo rooskleurig voorstaat. Er werden de afgelopen zomerperiode de helft minder slimme horloges verkocht dan een jaar geleden.

IDC onderzocht hoeveel smartwatches er in het derde kwartaal van 2016 verkocht werden, tegenover hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Apple zag een daling van 70 procent. Omdat Apple Watches nog altijd de populairste smartwatches blijven, kwam daarmee de hele markt in een vrije val terecht. 

Een verklaring daarvoor kan zijn dat potentiële smartwatch-kopers aan het wachten waren op de nieuwe Apple Watch, die vlak na het derde kwartaal werd onthuld. Verkopen van de Apple Watch Series 2 zijn in deze cijfers nog niet meegenomen. "Het zou dus zomaar kunnen dat Apple er in het aankomende kwartaal weer behoorlijk bovenop klimt," aldus het IDC.

Winnaars

Het rapport bestaat niet alleen maar uit verliezers. Met Garmin gaat het bijvoorbeeld bijzonder voor de wind op smartwatch-gebied, met een verkoopstijging van maar liefst 324 procent. Volgens IDC is dat te danken aan het feit dat Garmin zich focust op één aspect van slimme horloges, namelijk fitness. Dat is schijnbaar meer in trek dan de manusjes-van-alles die andere fabrikanten bieden.

Garmin is daardoor ook het op één na best verkopende smartwatch-merk. Daarna volgt Samsung, die overigens de afgelopen tijd ook meer klokjes verkocht. Dan volgen respectievelijk nog Lenovo en Pebble, die beide juist weer verliezen tegemoet zagen. Of Lenovo er bovenop gaat krabbelen, lijkt onzeker. De firma meldde onlangs geen nieuwe smartwatches voor 2016 in ontwikkeling te hebben.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten