Stelling: ‘Apples hardwareprijzen zijn te hoog’

De iPhones, iPads en andere elektronica van Apple zijn nooit goedkoop geweest. De afgelopen jaren is de apparatuur steeds duurder geworden en dat resulteerde recent in een teruglopende iPhone-verkoop. Volgens Apple is er niets aan de hand, maar het bedrijf verlaagt wel zijn prijzen. Dat leidt tot de discussie: is Apple-apparatuur te duur? We vroegen het vier experts.

Tim Wijkman, device-analist Telecompaper

Media has no description

© PXimport

“Ja, vanuit het consumentenperspectief zijn iPhones erg duur geworden. De vraag hangt samen met de prijs, en als je naar de prijzen van de iPhones kijkt, dan zijn die behoorlijk uit balans. Het prijsverschil met premium Android-toestellen is zo groot geworden dat mensen sneller voor bijvoorbeeld een Samsung kiezen."

"De teruglopende iPhone-verkoop maakt aandeelhouders heel zenuwachtig, maar Apple houdt zijn omzet nog steeds op peil. En dat hebben ze gerealiseerd door de iPhone-prijzen te verhogen. Apple maakt nog steeds een marge van 30 tot 40 procent en daar zijn veel concurrenten jaloers op.”

Jeroen de Jager, hoofdredacteur Macworld.nl

Media has no description

© PXimport

“Ja, Apple verdient meer aan het ‘ecosysteem’ dan aan hardware. Ze zijn aan het testen waar de grens ligt en om die te vinden moet je er eerst overheen gaan. Veel Apple-liefhebbers zullen de aanschaf van nieuwe modellen zo lang mogelijk uitstellen of nog meer op zoek gaan naar refurbished producten."

"Wees dus zuinig op je huidige Apple-spullen! Maar uiteindelijk gaat een deel toch overstag en koopt iets nieuws. Een bruisend ecosysteem kan niet zonder regelmatige hardware-vervanging. Daarom verwacht ik dat Apple wel met wat schappelijker geprijsde producten gaat komen.”

Rik van Oijen, marketeer en ex-Apple-gebruiker

Media has no description

© PXimport

“Ja, in de industrie zijn ze ongeveer de hoogste. De premium producten van andere merken komen een heel eind, maar Apple-prijzen zijn exorbitant. Als marketeer snap ik dat mensen willen betalen voor een stukje prestige als het een goed product is. Maar kijk je – zonder te impliceren dat Apple slecht is – naar het product zelf, dan betaal je de hoofdprijs."

"Dat vond ik drie jaar geleden al en daarom vind ik het opmerkelijk dat bijvoorbeeld de iPhones elk jaar duurder worden. In mijn beleving gebeurt bij computers en andere technologie het omgekeerde: die worden steeds goedkoper.”

Paul Stamsnijder, imagodeskundige ReputatieGroep

Media has no description

© PXimport

“Nee, duurder is in dit geval beter. Apple gebruikt de prijzen van zijn apparatuur als marketinginstrument. Als je duurder bent, word je aantrekkelijker omdat men de hogere prijs associeert met kwaliteit en exclusiviteit. Kijk ook naar de mooie Apple Stores en de storytelling van producten."

"Ik durf te zeggen dat juist omdat Apple duurder is, het meer producten verkoopt. Het domste wat Apple kan doen, is de prijzen substantieel verlagen. Bij uitzondering is het bedrijf nu flexibel met iPhone-prijzen door ze in een paar landen te verlagen. Slim, want zo komt het merk tegemoet aan de vraag.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten