abonneren

Spotify kan veel persoonlijker door deze aanbevelingen

Spotify doet er veel aan om relevant te blijven en vaak met succes. Zo breidt het het aantal persoonlijke playlists steeds verder uit en is er sinds de uitrol van iOS 13 eindelijk ondersteuning voor Siri. De dienst doet al veel goed, maar het kan altijd beter. Daarom enkele persoonlijke aanbevelingen van onze kant!

Spotify werkt er hard aan om playlists persoonlijker te maken, maar het zou mooier zijn als het de hele ervaring persoonlijker zou maken. ‘s Ochtends op je fiets wil je misschien liever niet snoeiharde metal horen die je ‘s avonds wel prettig vindt, maar waarschijnlijk liever rustigere rockmuziek.

Mogelijk zou Spotify via kunstmatige intelligentie patronen kunnen vastleggen van wat je luistert, en op basis van tijdstip of misschien zelfs stemming de playlist kunnen aanpassen of het volume zachter of harder kunnen zetten.

Hoe vaak geluisterd?

Aan het einde van het jaar geeft Spotify je de mogelijkheid een soort ‘wrap-up’ van het jaar te beleven. Op een grappige manier wordt via Spotify Wrapped in beeld gebracht welke artiest je het meest luisterde, welke genres je favoriet zijn en wat het nummer is dat jij het vaakst hebt opgezet. Je krijgt er ook een afspeellijst bij, zodat je altijd kunt terughoren wat je soundtrack van het jaar 2017 of 2018 was. Erg fijn, want verder is Spotify -als je tenminste zelf geen playlists aanmaakt- een app die vooral een bibliotheek aan nummers biedt, in plaats van veel inzicht in je muzieksmaak.

Dat is jammer, want er is enorm veel data beschikbaar waar Spotify wat ons betreft meer mee mag doen. Waarom kunnen we bijvoorbeeld niet een playlist instellen waarmee we zelf selecteren wat onze meest beluisterde nummers waren van een bepaalde periode? En waarom kunnen we niet alle nummers die we ooit hebben geluisterd ordenen op wat het meest is afgespeeld? Zo kun je heel makkelijk een playlist maken met je ultieme favorieten.

Spotify schijnt het niet bij hun filosofie te vinden passen om te laten zien hoe vaak je een bepaald nummer hebt geluisterd, maar dat is vreemd. Je ziet dit immers ook bij het ‘wrapped’-overzicht. Het meest gestreamede nummer op Spotify was overigens geruime tijd Lean On van Major Lazer en Dj Snake. Deze werd wereldwijd meer dan 525 miljoen keer gestreamd, maar is dik ingehaald door Drake’s One Dance dat meer dan 1 miljard keer werd gestreamed. The Weeknd is de grootste artiest op Spotify met maandelijks 36.068 miljoen luisteraars.

Concerten en connecties met artiesten

Hoewel we bij de meest apps juist minder notificaties willen, is het bij Spotify waarschijnlijk juist goed als er wat meer informatie wordt gegeven. Stel dat het platform je ‘s ochtends laat weten dat er ‘s avonds een concert in je buurt is van een artiest die je volgt, en misschien zelfs dat er nog tickets zijn? Dat zou een enorme meerwaarde bieden voor jou als muziekliefhebber.

Datzelfde geldt voor nieuwe muziek van artiesten die worden gevolgd of nieuwe afleveringen van podcasts. Hiervan bestaan wel meldingen, maar ze komen vaak maar sporadisch voorbij. Hetzelfde geldt voor de mail waarin staat dat je favo artiesten in de buurt zijn. Vaak is deze informatie verre van volledig.

Tot slot mag Spotify ook wel iets socialer. Enerzijds is muziek heel persoonlijk en hoeft ook niet alles social te zijn, maar als er bijvoorbeeld meer interactie kon plaatsvinden tussen artiest en luisteraar, dan zou dat meer mensen naar Spotify trekken. Nu luister je eerst een artiest op Spotify, maar moet je tegelijkertijd zijn of haar Instagram kijken of hij of zij niet live gaat om een nieuw nummer te laten horen. Er zijn wel speciale ‘Spotify Sessions’ van artiesten, maar veel live en sociaal is dit allemaal niet. Hierdoor voelt Spotify ondanks dat het veel doet om juist wel voorop te lopen, ietwat ouderwets.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Streaming media

Tags: Spotify

Laatste Vacatures