Hands-on: HTC Vive Pre maakt overtuigende vr-ervaringen mogelijk

Op het gebied van high-end virtual reality-headsets staan twee bedrijven lijnrecht tegenover elkaar: Oculus en HTC. De Rift en de Vive Pre zijn beide erg dure brillen, dus consumenten moeten straks kiezen tussen de twee.

Op de Mobile World Congress mochten we met de Vive Pre aan de slag. De VR-bril lijkt zowel qua prijskaartje als specificaties een geduchte concurrent voor de Oculus Rift, maar is dat terecht? Na het testen van de Vive Pre durven we daar volmondig ‘ja’ op te antwoorden. De HTC Vive Pre gaat 800 dollar kosten. Gezien de prijzen van de Oculus Rift (inclusief touch-controllers), kunnen we stellen dat de HTC en Oculus op dezelfde lijn liggen.

Over controllers gesproken, de controllers van de Vive zijn ook meteen één van de beste aspecten van de headset en worden standaard meegeleverd met het pakket. Hierdoor wordt de Vive Pre meer dan alleen een virtuele bioscoop zoals de Google Cardboard. De controllers van de Vive geven je de mogelijkheid om je omgeving te beïnvloeden.

Virtueel schilderen

HTC levert twee losse controllers mee, die wat weghebben van de oude joysticks van vroeger. Aan de achterkant zitten er triggers en je duimen rusten op een aanraakgevoelige vierpuntdruktoets. De controllers zijn draadloos verbonden met de headset, het is alleen wel jammer dat de headset zelf met een draad vastzit.

Verbazingwekkend nauwkeurig

In een demo worden we naar een virtuele kamer verplaatst, waar we mogen gaan tekenen. Een teken-app klinkt suf en qua functionaliteit is de demo-app ook niets meer dan een veredeld Paint maar man, wat is dat goed gedaan. De linkercontroller fungeert als palet, waarop we kunnen kiezen tussen verschillende canvassen om op de tekenen, maar door de controller een kwartslag naar links te draaien kun je verschillende soorten borstels en kwasten kiezen.

Aan de rechterkant zit een optie om de kleuren te veranderen en met de rechtercontroller selecteer je een optie – de nauwkeurigheid is daarbij verbazingwekkend. Ook het tekenen zelf verloopt met precisie en stijl en werkt zonder enige vorm van lag. Het driedimensionale effect dat je creëert is vooral indrukwekkend: je kunt door je creatie heen lopen en je kunt je penseelstreken vanuit meerdere hoeken bekijken.

© PXimport

Misselijk

Gelukkig kregen we meer te zien dan een Paint-achtige demo. Een andere demo-app was een geavanceerde versie van Asteroids, waarbij we in een ruimteschip andere schepen moesten neerschieten. Hoewel we dit niet deden met de originele Vive-controllers, gaf de ervaring goed weer hoe immersive de bril is.

We hebben in het verleden al meerdere demo’s geprobeerd van virtual reality-apparatuur, maar de Vive is de eerste waarin we onszelf echt misselijk konden maken door snel rond te draaien. We zijn er echter niet zeker van of dit een goed of slecht teken is.

Brildragers

Opvallend is ook dat de HTC Vive gewoon kan worden gedragen door brildragers – iets waar de ernstig bijziende schrijver van dit artikel erg gelukkig mee is. De Vive is echter niet licht; een Gear VR is prettiger op je hoofd en na een tijdje begin je toch wel te zweten.

De kabels die aan de headset zitten kunnen ook parten gaan spelen, maar dat is een noodzakelijk kwaad om de Vive aan een computer te hangen. Binnenkort gaat de Vive in pre-order. Moet je er één kopen? Als je het geld kunt missen lijkt het zeker iedere cent waard te worden. Rond de release hopen we met een definitief oordeel te komen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten