Nieuwe privacyvoorwaarden Sonos nader bekeken

Sonos heeft in augustus nieuwe privacyvoorwaarden doorgevoerd. Het bedrijf zegt bepaalde gegevens te moeten verwerken die “absoluut noodzakelijk” zijn voor de basisfuncties. Niet alle gebruikers zullen een speaker aanschaffen met stemassistentie, maar de nieuwe privacyvoorwaarden hebben wel gevolgen voor iedereen. We duiken er in dit artikel dieper in.

Sonos heeft zijn gebruikers per e-mail geïnformeerd over de wijzigingen in het privacy statement en heeft op zijn website een blog geplaatst over wat gebruikers moeten weten over de wijzingen. In de blog wordt in drie onderdelen uiteengezet wat de wijzigingen inhouden en wordt ook toegelicht waarom. Daarbij is de informatie over de wijzigingen op een duidelijke en gebruiksvriendelijke manier gepresenteerd. Aan de informatieverplichting heeft Sonos dus voldaan.

Delen van data

Sonos geeft aan gegevens te delen met zijn partners. Dit zou nodig zijn om partnerdiensten, zoals streamingdiensten en samenwerking met andere thuisapparaten, zo goed mogelijk te laten werken op je Sonos. Die informatie wordt alleen gedeeld met een product of dienst waar jij als gebruiker om hebt verzocht, of waarvoor je toestemming hebt gegeven.

Dit geldt voor het delen van zogenaamde activiteitsgegevens (gegevens over de gebruiksduur van een muziekservice, pauzeren, volume aanpassen, nummers overslaan) of audiogegevens (bij stembesturing of Trueplay-technologie voor het tunen van kamers) met bepaalde muziekservices, bedieningspartners of spraakpartners.

Verder worden gegevens gedeeld met externe leveranciers voor het verwerken van transacties of om aangevraagde of goedgekeurde producten en services aan te bieden. Deze gegevens worden uitsluitend verstrekt voor het verlenen van deze diensten en in overeenstemming met het privacy statement van Sonos. Zo wordt voldaan aan de eisen van de privacywetgeving onder meer inzake doelbinding.

Je voorkeuren voor gegevensgebruik kun je wijzigingen via je Sonos-account of Sonos-app, zodat je de gegeven toestemming op ieder moment kunt intrekken. Ook op deze manier wordt voldaan aan de geldende privacyregels.

Advertenties

“Om meer mensen naar meer muziek op Sonos te laten luisteren, gebruiken wij diverse moderne marketingtools voor onze advertenties”, aldus het privacy statement. Daarbij kan Sonos werken met externe adverteerders om ‘meer relevante advertenties over Sonos-Producten en -Services op onze website en op het internet te plaatsen’.

Om concrete advertenties te plaatsen combineren deze externe partijen niet-persoonsgebonden gegevens, afgeleid uit online activiteiten van de gebruikers om advertenties specifiek op de gebruikers af te stemmen. Adverteerders krijgen zo van Sonos toegang tot een uitgebreid profiel van de gebruikers.

De vermelding van deze niet-persoonsgebonden gegevens is opvallend. Sonos maakt namelijk gebruik van gegevens die iets zeggen over een specifieke gebruiker, zoals online activiteiten of een identificator uit een iOS-apparaat of Android-apparaat. Dit maakt de zogenaamde niet-persoonsgebonden gegevens wel degelijk tot persoonsgegevens op grond van de geldende privacywetgeving.

Het targeten van gebruikers voor marketingdoeleinden op basis van hun gedrag (door middel van online activiteiten of door activiteit gelezen uit een identificator) geldt als profilering en dat is alleen toegestaan met voorafgaande toestemming van de gebruiker.

De uitleg in het privacy statement over identificator-instellingen voor bepaalde besturingssystemen leidt naar een opt-out-pagina. Ook de instellingen voor andere advertentienetwerken leiden naar opt-out-pagina’s. Dat betekent dat toestemming wordt verondersteld te zijn gegeven, wat iets anders is dan voorafgaande toestemming van de gebruiker. Minpuntje voor Sonos dus.

Conclusie

Sonos informeert gebruikers middels het privacybeleid en aanvullende informatie op zijn website duidelijk over het gebruik van de gegevens van gebruikers. Het gehele privacy statement is helder en overzichtelijk voor de gebruikers, inclusief een sectie ‘veel gestelde vragen’. Toestemming voor het delen van data met derde partijen voor de diensten van Sonos zelf of voor partnerdiensten is goed geregeld. Als het gaat om advertentiedoeleinden, gaat Sonos alleen te kort door de bocht door uit te gaan van gegeven toestemming in plaats van deze netjes vooraf te vragen.

Tekst: Lora Mourcous (SOLV advocaten)

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten